Číslo 26 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Petrem Vackem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Vždycky jsem chtěl být lékařem. Až na Gymnáziu Botičská, kde bylo rozšířené vyučování biologie a chemie, jsem se rozhodl pro herectví.“Petr Vacek, herec

Na Nový rok jste oslavil padesátku. Jsou pro vás kulatiny životním předělem?

Samozřejmě že číslo má na člověka vliv. Je mi prostě padesát, budu teď mít třeba mezi lidmi vážnost. Možná se pokusím tvářit, jako že už jsem konečně dospělý.

Pamatuji si vás jako třiadvacetiletého mladíka, s kolegy z amatérského divadla Paleta jste hrál v inscenaci Odjezd vyvolených o šoa. V roce 1990 jste nastoupil do souboru Mišpacha, kde jste více než deset let zpíval chasidské a židovské lidové písně. Letos jste se stal průvodcem dokumentárním cyklem České televize Hádanky domů života o židovských hřbitovech v ČR. Toto téma vás evidentně přitahuje.

To je pravda. Za komunistů bylo židovství zakázané, tajemné, krásná písmenka, prapodivné melodie. Později jsem zjistil, že kromě mystiky je v tom strašně moc práce a povinností, ale hlavně moudrosti. A také bolesti. Při rozhovorech pro Hádanky domů života jsme se potkávali s pamětníky, co přežili holocaust. Vypravují vám o tom bez jakýchkoliv emocí. Dozvídáte se, co se v této zemi celkem nedávno dělo, čeho jsou lidé schopni. Nevíte, jestli se máte dát na alkohol, nebo úplně vzdát jakoukoli naději v lidstvo. Nedokážu si představit, jak tu nespravedlnost napravit nebo odčinit.

Máte v rodině židovské předky?

Mezi příbuznými jsem trošku hledal, oficiálně tam nikdo nebyl. Část rodiny možná přišla z německého pohraničí, jmenovali se Kretschmerovi, což bylo časté židovské příjmení. Spekulovalo se také o tom, jak to bylo s rodiči mého tatínka. Babička byla na rozdíl od dědečka, pracujícího v Praze, asi o dvacet let mladší a pracovala ve Zruči nad Sázavou. Tradovalo se, že chodila na výpomoc do židovské domácnosti. Jestli tam někdy k něčemu došlo…

Byl by váš tatínek levoboček?

Těžko říct. Tatínkův strýc pracoval za války na magistrátě, tam se musel dokládat původ do tří generací. Poněvadž nacisté uznávali šlechtické tituly, přišel tomu strýčkovi dopis z matriky ze Zruče nadepsaný: Pan Josef Svoboda, rytíř z Löwenthalu. Rodiče jakožto přesvědčení komunisté doma nemluvili ani o křesťanské, ani o židovské víře.

Oba byli lékaři, bratr Jan je také doktor. Po medicíně jste netoužil?

Vždycky jsem chtěl být lékařem. Až na Gymnáziu Botičská, kde bylo rozšířené vyučování biologie a chemie, jsem se rozhodl – nevím, co se stalo – pro herectví.

Studoval jste jej čtyři roky na DAMU, posléze jste šel do Hradce Králové, kde jste vydržel jeden rok v angažmá.

Ani ne, půlku sezony. Měl jsem za sebou léta v Paletě a nějakou představu o divadle. V Hradci to podle mne nemělo hlavu, patu ani názor. Když jsem dostal roli ve hře Masér v dámské lázni, dal jsem výpověď.

V roce 1989 vás režisér a principál Studia Ypsilon Jan Schmid přizval ke spolupráci. Vybavíte si ještě svou první divadelní roli?

V Kafkově Americe jsem dostal strašně moc drobných rolí. Říkal jsem jim „vrchní vrátný“. V Ypsilonce byli šikovní herci jako Lábus, Kretschmerová, Dejdar, Schmitzer, k tomu Schmidovo zpochybňování věcí, spousta muziky od Marka Ebena, Mirka Kořínka, Jendy Jiráně…

Posléze jste hrál v Ypsilonce Odpovědníka v Praze stověžaté, profesora Higginse v Pygmalionu... Jakou divadelní roli máte nejraději?

Hraji moc rád koktavého Vaška v Prodané nevěstě. Také Clauda Villebraquina v Hlavě Medúzy. Obě představení jsou na repertoáru již osmnáct let. Vaška jsem pojal psychologicky, takový venkovský kníže Myškin. Má dysfunkce jako koktání, ale zároveň věštecký dar. Jelikož mi tam kolegové Mrázik s Janoušem běhají jako dvě myši, udělal jsem z toho Vaškovy vidiny.

A co divadelní postavy v inscenacích Divadla na Jezerce, kde působíte od roku 2012?

V představení Já, Fran?ois Villon hraji samé hajzly a tlustou Margot – krčmářku dělající striptýz. V Dardě mám roli Jindřicha Dardy, nesnesitelného manžela na zabití. V Goldflamových poetických, lehce nostalgických Komediantech představuji herce Vaclíkovského, což je hrozný děvkař a chvástal, hraje se to samo. V Hubačově Generálce jsem generálem Bertrandem. Hrozně zajímavá práce, pro mě divadelní exotika, nejklasičtější divadlo, jaké jsem nikdy předtím nedělal. V commedii dell’arte Tři v tom hraji Capitana, používám tam potrhlé fóry a improvizaci.

„V pubertě jsem začal cítit se všemi outsidery, ať to byli staří lidé, zraněná zvířata, nebo mentálně postižení. Jako lidi jsme to někam dotáhli jedině díky solidaritě. Je dokázané, že společnost je na tom i ekonomicky lépe tam, kde se dodržují morální zásady a lidé si pomáhají.“

Jakou z filmových rolí máte nejraději?

Hrozně mě bavil Milouš v Saturninovi. Ale bylo mi osmadvacet a hrál jsem osmnáctiletého mladíka, takže jsem se musel dvakrát denně holit, až jsem krvácel. Rány mi pak zakrývali make-upem. Učitel tance, to bylo krásné natáčení s režisérem Jirešem. Co měly tyhle filmy společného? Zjistil jsem, že opravdové hvězdy vůbec nemají potřebu být protivné. Ať už to byl Lipský, Lasica, nebo Jireš.

Televizní diváci vás mohou desátým rokem sledovat v seriálu Ulice na Nově. Vzal jste tuhle práci, abyste uživil rodinu, nebo vám role otce Tomáše Jordána přirostla od prvního okamžiku k srdci?

Přijal jsem tu roli, jelikož neumím říct „ne“. Možná znáte větu: „Když řeknu ne, mám pocit viny.“ Nejdříve jsem to odřekl, rozváděl jsem se a chtěl jsem mít čas na rodinu. Pak jsem se sešel s režisérem Kleinem. Řekl mi, že je to obrovská příležitost. Nedokázal jsem ho z očí do očí odmítnout. Ulice jako seriál má své meze, jež nikdy nepřekročí, ale z hlediska hereckého řemesla je pro mne natáčení velkou školou.

Moderoval jste dětský pořad Pomáhejme si, jste patron soutěže Brána k druhým, v níž se oceňují dobré skutky dětí a mládeže. Pěstovali ve vás rodiče altruismus již od narození?

To nevím, já měl pocit, že rodiče mě nevychovávali, nebo tak, že jsem to nepoznal. Jako malý jsem se často cítil jako outsider. Děti mě ale nešikanovaly, smály se mi, byl jsem třídní šašek. Toužil jsem být jako ony, stejně pořádný, normální a umět matiku. Nedařilo se to léta. V pubertě mě provokovali všichni dokonalí, namyšlení spolužáci a vždycky jsem dokázal říct něco, co narušilo jejich sebejistotu. Začal jsem cítit se všemi outsidery, ať to byli staří lidé, zraněná zvířata, nebo mentálně postižení. Pak jsem přestal ubližovat sebejistým klukům. Zjistil jsem, že bych spíš měl zapracovat na sobě. Jako lidi jsme to někam dotáhli jedině díky solidaritě. Je dokázané, že společnost je na tom i ekonomicky lépe tam, kde se dodržují morální zásady a lidé si pomáhají.

Občanské sdružení Letní dům pečuje o děti v dětských domovech. Jaký je váš příspěvek této neziskové organizaci?

Podporuji Letní dům finančně a jsem ve výboru. Když je nějaká komunitní akce, tak ji moderuji nebo udělám program pro děti. Na sociálně-terapeutický pobyt jedu občas i s rodinou, jelikož děti z dětských domovů zajímá, jak to v běžné rodině chodí. Jednou tyto děti přijely na pobyt do Prahy a bydlely u mě. V rodinném domku jsme měli asi deset romských holek od pěti do osmnácti let a skoro stejný počet terapeutů. Holky byly až přehnaně pořádné, upravené, uklízely nejen po sobě, ale i po mně. Možná že je to součástí výchovy v dětském domově, nebo se nějakou věc, co chybí, člověk snaží nahradit zvýšenou péčí o pořádek. Neustále se ptaly, jak to máme v rodině, musel jsem ukazovat alba, když jsem byl malý. Nepoučoval jsem je, jenom jsem říkal: „Tady jsem s rodiči, zde, když jsem se ještě pokakával.“ Byly z toho fascinované.

Moderujete pořad Dvanáct ve dvanáct. Každý den pět minut po poledni rozezní Dvojku Českého rozhlasu. Uvádíte v něm písničky, k nimž vyprávíte příběhy. Píšete si scénář, nebo improvizujete?

Scénář si připravuji i několik hodin. Hledám zajímavosti na internetu, k tomu si vymýšlím vlastní postřehy a nápady. Jednou jsem si přeložil text a do kousku písně jsem ho říkal jako melodram.

Děti vás mohou již více než dva roky poslouchat v pořadu Klub Rádia Junior. Vysílá se každý večer v devatenáct hodin na vlnách Dvojky Českého rozhlasu, ale také na digitální stanici Rádio Junior. Je pořad výjimečný tím, že do něj volají dětští posluchači své dotazy?

To nevím, možná jsou i jiné takové pořady. Snažím se výjimečnost zajistit výběrem hostů. Kdysi jsem v České televizi moderoval pořad Pomáhejme si, do nového dětského kanálu Déčko se ale nevešel. Trochu si to vynahrazuji v Klubu Rádia Junior. Zvu si hosty z neziskových organizací, zajímavé lidi s handicapem. Byl u mne třeba nevidomý zvukař Pavel Musil, natáčí publikace pro nadaci Mluvící kniha. Myslím, že jsem prvním moderátorem, který si jako hosta pozval neslyšícího pedagoga Jaroslava Milicha učícího neslyšící děti.

Ester Gerová, publicistka

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 15. 6.



  K padesátinám
 
  Filipa Topola

  Zpěvník Jana Buriana
 
  Dávný příběh
 
  v nových kulisách
  
Nalaďte si
 
  Rozhlasová stopa
 
  Ludvíka Vaculíka
  
Navštivte