Číslo 26 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Petrem Vackem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marián Slávka, Shina a Daniel Salontay, to jsou Longital, špička současné slovenské hudební scényLongital: Vydržíme hromy blesky

Začínali jako kapela Dlhé diely, ale už pár let vystupují v duu jménem Longital. Zkušení hudebníci a světoběžníci Shina a Daniel Salontay skládají a produkují hudbu, která patří k tomu nejzajímavějšímu, co u sousedů na Slovensku vzniká. Na svém novém albu A to je všetko? se obrátili k akustickému zvuku kytar a basy a svou tvorbu přehlédli stejně tak bilančně jako vizionářsky. V Praze album pokřtí 19. června na festivalu United Islands of Prague.

Vaše nové album A to je všetko? obsahuje skladby z vašich starších alb v akustickém podání. Proč jste se rozhodli zdokumentovat tuto jejich podobu?

Daniel: Za tři roky koncertování v akustické sestavě a s příchodem bubeníka a klavíristy Mariána Slávky nám ty písně vyrostly. Samy si řekly o to, abychom je natočili.

Shina: Chtěli jsme jim splatit dluh, stejně jako našim fanouškům. Starší skladby se vyvinuly do zvukově i výrazově velmi vydařených verzí a posluchači si zaslouží mít je v této podobě k dispozici nejen na koncertech.

Začínali jste spolu v kapele Dlhé diely. Co bylo důvodem přejmenování na Longital a jak byste charakterizovali rozdíl mezi oběma kapelami?

Shina: Období, kdy ke změně názvu došlo, bylo ve znamení cest do zahraničí, na festivaly nebo na koncerty. Velmi brzy jsme zjistili, že název Dlhé diely je velmi těžko vyslovitelný a zapamatovatelný pro jinak mluvící posluchače. Zároveň jsme si řekli, že uzavřeme období, kdy v kapele hrávali různí muzikanti a celkově byla sestava dost nestabilní. Zůstali jsme ve skupině vlastně jen my dva s Danom a najednou se naše hudební cesta začala odvíjet úplně jinak. Měli jsme pocit, že si ten zlom nové jméno zaslouží.

Co vlastně znamená Longital?

Shina: Je to starší název bratislavského kopce Dlhé diely, používal se ještě před válkou.

Jste koncertně velmi aktivní. Ovlivňují vystoupení zpětně vaši tvorbu – která působí jinak dost intimním dojmem?

Daniel: Koncerty jsou to nejdůležitější, získáváme okamžitou odezvu, zrcadlo toho, co děláme. Ale neztotožňuju se úplně s pojmem intimní, protože mi evokuje ospalost, taková naše tvorba není. Pokud nás posluchači mají zařazené v tomto stereotypu, aktuální koncerty a nové album je z toho velmi rychle vyvedou. První alba a koncerty Dlhých dielov jsme drželi pod pokličkou, což byl záměr – nezabít obsah a poetiku zbytečnými gesty. Semínko stromu, který zasadíte, taky nebudete zalévat kýblem vody. Dnes má ten strom patnáct let a vydrží hromy blesky, které vyrábíme na koncertech. Ta energie a zážitek spojení s posluchači je pro nás velkou inspirací.

Na okraj nového alba jste uvedli, že většina současných desek působí přeprodukovaným dojmem. Jak jste se snažili „přeprodukovanosti“ vyhnout?

Daniel: Chtěli jsme zachytit zvuk, kterého dosahujeme na koncertech. Dali jsme si omezení – žádná dodatečná úprava, žádná retuš. Není to tedy jen živá nahrávka, je to umělecký koncept, na který jsme se dlouho připravovali. S jeho uskutečněním nám hodně pomohl producent Ondřej Ježek, který byl s námi po celou dobu natáčení doslova v jedné místnosti.

Shina: Dnes se postprodukci natočeného materiálu věnuje velmi mnoho času, což je někdy dobře, ale často to vede k tomu, že samotná hudba nakonec zní chladně, protože už v ní není přítomen duch společného hraní. Chtěli jsme nahrávku, z níž bude ta souhra sálat, i když třeba nebude dokonalá.

Na obal desky jste si vybrali fotografii Timoteja Križky, laureáta Slovak Press Photo. Čím vás jeho snímek oslovil, co pro vás symbolizuje?

Shina: S Timotejem jsme se setkali před vydáním desky v Bratislavě a rovnou nám řekl, že má pro nás fotku na obal. Ukázal nám celou sérii krásných fotek stromů, pořízených na negativ vrstvením záběrů, takže nakonec vypadají jako namalované obrazy. Vybrali jsme si nakonec jiný snímek, než nám nabídl, je na něm statický strom, zároveň ale barvou a tvarem působí velmi dynamicky.

Tvoříte v Bratislavě. Čím vás to město nabíjí, v čem a jak vás inspiruje?

Shina: Všechny naše desky vznikly v bratislavské městské části Dlhé diely, odkud je výhled na Dunaj a na rakouskou stranu hranic. To místo je krásné a zároveň úžasně dynamické, protože Dunaj v Bratislavě je prudká a velká řeka, jeho tok způsobuje i pocity určitého neklidu.

Loni si vás na festivalu Waves Bratislava poslechl i první manažer Pink Floyd Peter Jenner. Jakpak jste v jeho uších obstáli?

Daniel: Měli jsme štěstí. Koncert dopadl super a první na nás pod pódiem čekal Peter, který byl hlavním hostem souběžně probíhající hudební konference. Odvezl si všechna naše CD a byl nadšený, řekl nám, že takto by podle něj měla vypadat hudba ze střední Evropy. Vlastně nám jen potvrdil, co jsme zažili na koncertech v zahraničí a co by si naše mladé kapely měly uvědomit – že slovenština a čeština nejsou venku prekážka, ale naopak výhoda. Že emoce přednesená v rodném jazyce je autentická a uvěřitelná, že hudba, jež vychází ze středoevropské tradice a nekopíruje angloamerickou produkci, je pro západního posluchače přitažlivá.

Vaše nové album má provokativní název. Je to od Longital opravdu „všetko“? Jakým směrem se skupina v dalších letech vydá?

Shina: Hned, jak jsme nové album dokončili, se v nás uvolnila energie, takže jsme začali rovnou skládat nové věci. Komponujeme společně s Mariánem, který se stal rovnocenným skladatelským partnerem naší dvojice. Máme velkou radost z toho, že kromě originálních bicích přibyl do skupiny zvuk klavíru, který jsme předtím používali jen na nahrávkách. Teď je z klavíru plnohodnotný nástroj. Sami jsme zvědaví, kam až nás tohle dobrodružství zavede.

Milan Šefl, hudební publicista

Foto Ivana Šataník Lipovská


  K padesátinám
 
  Filipa Topola

  Zpěvník Jana Buriana
 
  Dávný příběh
 
  v nových kulisách
  
Nalaďte si
 
  Rozhlasová stopa
 
  Ludvíka Vaculíka
  
Navštivte