|
Jan
Petránek, publicista
Člověk Ludvík
„Ludvík je ČLOVĚK,“ řekl o Vaculíkovi (uslyšte, prosím, v
onom substantivu patřičně uznalou intonaci) František
Pavlíček. Tehdy ještě nebyl šéfem našeho rozhlasu, „jen“
Vaculíkovým tvůrčím kolegou, který to však s moudrými
myšlenkami před mikrofonem taky znamenitě uměl. Ludvík
snadno přeslechl veškerou chválu toho, co psal nebo vysílal.
Upřímně o ni nestál. „Říkám něco, poněvadž to musím říci.
Nemůžu si to nechat pro sebe. A řekni mi, když napíšu
pitomost. To potřebuju vědět.“ Cituji ho poctivě a přesně,
dám za to ruku do ohně. Vaculíkova člověčina byla jeho
nejpřirozenější podstatou. Jeho zemitý humor byl a stále je
unikátní kombinací zcela otevřené moravské jadrnosti a
klidného anglického nadhledu.
Když mi před pár lety věnoval svou knížku Tisíce slov,
shrnující dávné i novější texty, zapíjeli jsme to lahodnou
moravskou slivovicí. Ludvík uměl stejně dobře pít jako
myslet. Jiskřil postřehy a výroky, kterými se dostával přímo
k jádru věcí. Encyklopedista Antonín Vítek mínil, že se
Ludvík Vaculík dostává do podstaty témat, jako kdyby nejen
ve vesmíru, ale taky ve společenské problematice existovaly
červí díry, zázračně zkracující dlouhé myšlenkové cesty.
Nejsem schopen to vyjádřit výstižněji.
Syna truhláře a posléze baťováckého dělníka Ludvíka Vaculíka
obdařily novinářské a literární sudičky vrchovatě pronikavým
ostrovtipem. Kořenil jím své vidění pravdy o lidech a světě.
Z mnoha názorů, jimiž mě obohatil, si stále pamatuji jeho
rozvernou štiplavost, že „svoboda je hlavně pro bohaté,
zatímco chudí se mohou radovat aspoň z demokracie“.
Ludvík Vaculík znal a miloval stovky lidových písní.
Několikrát přišel na šansonové večery do Deylovy akademie na
pražské Malé Straně. Jako mladík vyskočil na forbínu a
střídal se s Rudolfem Pellarem, kdo víc překvapí krásnou
písničkou. Při takových večerech jsme vůbec nemuseli mít
připravený program. Ludvík a Rudolf stačili zcela
improvizovaně vyplnit celý večer. A přidat vyprávění, na
které se nezapomíná.
Zažil jsem, jak Ludvíkovi, nejpoctivějšímu chlapovi, kdosi
vyčítal jeho „levičáctví“. Díval se na takové lidi jako na
hlupáky, kteří se většinou narodili „se stříbrnou lžičkou v
puse“. Rodinné poměry jim většinou naservírovaly pohodlnou
cestu životem. „Nepásli kozy jako já, netuší a nepochopí,
jak se mnozí protloukají. K pravdě se musí každý dobrat po
svém. Někdo se k ní nikdy nedobere,“ řekl z šansonové
forbíny.
O jeho životě i díle jistě zevrubně napíší mnozí. Bude to
potřeba. Ale možná že celé statě a úvahy o něm neprozradí
tolik jako některé okamžiky z jeho života. Připomenu
atmosféru z jara 1968, kdy každý den narůstala radost ze
svobody slova. Na novinářském sjezdu jsme čekali, až mezi
nás přijde předseda vlády Oldřich Černík, který měl jasně
říci, že československou cestu do moderního světa už nikdo „nězarúbá“.
Ale předseda vlády se neobjevil. Novinářský sjezd proto
pověřil Ludvíka Vaculíka, aby jménem všech poslal telegram,
v němž bychom premiéra požádali o vysvětlení. Text, který
Vaculík navrhl, měl jen devět slov: „Proč jsi k nám
nepřišel? My jsme Tě čekali!“
Ludvík Vaculík byl vyznamenán Řádem T. G. Masaryka, Cenou
Jaroslava Seiferta, Státní cenou za literaturu a také Cenou
Ferdinanda Peroutky za rok 2010. V laudatiu k Peroutkově
ceně se věcně říká: „U národních písní lidé autora neznají.
Ale mnozí si rychle vybaví trefné úsudky Ludvíka Vaculíka.
Například o přátelích, kteří chtějí být v létě u okénka a v
zimě u kamínek. A ti, kterým na problémy života nestačí
kuráž, by si měli vzít k srdci vaculíkovské ponaučení, podle
něhož by každý měl vědět, jak velkou facku od osudu unese.
Velký člověčenský autor Ludvík, ať se ve společnosti dělo
cokoliv, byl zásadně nevykolejitelný z pozice kritika
všemožných nepravostí. Vždy měl k tomu nádhernou zbraň,
věčně moderní češtinu, neboť v takové podobě ji trvale
generuje jeho stále svěží myšlení.“
Ludvík odešel, ale nebude nám chybět, vezmeme-li si do ruky
a k srdci jeho knížky, patřící i pro další generace k
zlatému fondu českého myšlení. K takovému, jakým napřimoval
páteř společnosti už Vaculík 19. století – Karel Havlíček
Borovský. |