Číslo 30 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Oldřichem Kaiserem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mistr napětí Brian De Palma se vrací

Americký režisér Brian De Palma letos v září oslaví pětasedmdesátiny – a Česká televize připomene (pátek 24. července, ČT2, 22.00 a neděle 26. července, ČT2, 21.30) tvorbu už nyní. De Palma se proslavil hlavně jako tvůrce thrillerů: zejména vhledy do gangsterského prostředí (Zjizvená tvář, Neúplatní) vynikají přesnými postřehy o zločinecké mentalitě. Avšak neméně přesně načrtnul také pád zábran zaviněný válkou (Oběti války). A pokaždé jsme si mohli všimnout i významových přesahů, když v rámci vyprávěného příběhu kriticky glosoval stav celé společnosti, připouštějící taková patologická selhání.

Výstřel glosuje omezené a nedokonalé lidské smysly

De Palma proslul jako mistr precizně budovaného napětí, sílícího od prvotních náznaků a podezření až k často brutálnímu finálnímu rozuzlení. To platí také pro dva snímky, které spatříme na obrazovce – pro Carrii (1976) i Výstřel (1981). Ačkoli nepatří k jeho nejpřednějším tvůrčím položkám, poskytují dobrou představu o užívaných vypravěčských postupech. V Carrii si režisér vybral půdorys hororu – dospívající dívka, ztělesněná mladičkou Sissy Spacekovou, tyranizovaná jak svou nábožensky zfanatizovanou matkou, tak škodolibými spolužáky, v sobě objeví telekinetické schopnosti – a svého nadání použije ke krvavé pomstě, která ji vyděsí možná ještě víc než postižené.

Výstřel glosuje omezené a nedokonalé lidské smysly – často jen náhodou postřehneme podrobnosti, které přitom zcela pozmění celkový smysl sledovaných událostí. Mnohdy se tak děje skrze technické vymoženosti: už v šedesátých letech Antonioni použil výřez fotografie v proslulé Zvětšenině, když hrdina pátrá po zločinu, který se mu nevědomky podařilo vyfotit. Podobnou cestou se vydal rovněž De Palma, když ve Výstřelu do této pozice povýšil náhodně získaný zvukový záznam.

Hlavním hrdinou je Jack Terry (představuje ho John Travolta, jenž si zahrál i v Carrii), zkušený tvůrce zvukových efektů. Když pořizoval zcela banální šumění větru, na nahrávce ke svému překvapení zjistil, že zdánlivá autonehoda, která postihla možného prezidentského kandidáta, byla ve skutečnosti promyšleným zločinem. Poté co se policie staví k jeho domněnkám nedůvěřivě, se zvědavý muž rozhodne vypátrat na vlastní pěst, co se skrývá v pozadí. A De Palmovi nelze upřít, že velice dovedně splétá pavučinu narůstajícího hrdinova ohrožení.

Snadno tu postřehneme odkazy na slavné thrillery, najmě Hitchcockovy, možná se mihne i připomínka Pakulova filmu Pohled společnosti Parallax, ale také třeba dávnější „drsné školy“. Stále působivý zůstává deziluzivní pohled na osudy osamělého jedince, jenž vstoupí do zdánlivě prohraného boje se všeho schopným zlem.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Brian De Palma se vrací...
  Dívejte se
 
  Přežil jsem Hitlera i Stalina
  
Nalaďte si
 
  Fotky pro Afriku
  
Navštivte