|
Petr
Koudelka, publicista
Kde to
žijeme!
Už zase mi vrtá hlavou, kde
to vlastně žiju. Nemyslím teď ty kocourkovské poměry a
reakce různých přátel na moje naivní pokusy se s tím nějak
smířit: Vzpamatuj se, kde to žiješ!, ale chci opravdu
reálnou odpověď na otázku: Kde to jsem? Někdo odpoví: V
Evropě přece! Ano, jistě, ale co to je Evropa? Nikdo pořádně
neví. Opět slýchám pochybnosti, tentokrát o Arménii. Není
náhodou v Evropě? Nedávno to platilo o Ukrajině. Ani na
mapách Evropy nebyla. A šup, někomu se to nezdálo, a už tam
je!
Když jsme spoluzakládali
Evropskou unii, tu větší, když jsme do ní vstupovali v roce
2004, to jsme byli fanfaroni a bylo nám jedno, jak je to
veliké, kolik to má obyvatel, kde to začíná a končí, prostě
jsme frajeřili, že teď jsme tam, co bohatí Němci, šikovní
Italové, svižní Francouzi, hlavně že se budeme mít dobře. To
jsme se ale sekli! Je podivné, že nějaký geopolitický útvar,
nějaká unie, si ani nestanoví své hranice. To nás mělo už
tehdy trknout. Teď o těch hranicích začínáme přemýšlet. Teď,
po těch letech! Tenkrát nás zajímalo jen rušení vnitřních
bariér, abychom se rychleji dostali do Vídně na kávičku.
Dostávám se prostě k
základní otázce, která by měla zajímat každého přemýšlivého
člověka: Kde jsem? A s tím souvisí ta ještě důležitější: Kdo
jsem? Bez odpovědi na tyto dvě otázky se nehneme z místa.
Musím připomenout, že o
východní hranici Evropy se stále diskutuje a jsou na to
různé názory. Američtí vědci preferují, že do Evropy patří
Kavkaz a Elbrus je tím pádem nejvyšší hora Evropy, britští
odborníci zase posunují hranice tak, že do Evropy patří i
Arménie.
Když hranice Evropy a
Evropské unie neznáme, měli bychom si je zjistit. Jelikož na
vědce, geografy a soudní znalce není spolehnutí, jednou
fandí tomu, jednou onomu, musíme se tam vypravit sami. Mým
vzorem je v tomto směru můj skororodák Ferdinand Stolička z
Kroměříže, který se vypravil do Asie, aby tam zmapoval
Himálaj a Karákórum. Byl do zeměměřičství a přírodozpytu tak
zapálený, že ho to nakonec stálo život. V Káthmandú má
pomník a hrob má v Ladaku v Indii. To byl člověk, který
věděl, jak důležité je pro lidi vědět, kde jsou a kam patří!
Hranice Evropy a Evropské
unie z jihu teď prozkoumávají běženci, migranti, uprchlíci.
Kdysi se jim říkalo mořské národy a při jedné z historicky
prvních migračních vln se pokoušely v průběhu druhého
tisíciletí před Kristem vyvrátit bohaté starověké civilizace
v oblasti Středozemního moře. V některých případech se jim
to podařilo. Předpokládám, že tam, kde lidé neznali odpověď
na otázky „kde jsme“ a „kdo jsme“.
I my, Slované, jsme přišli v
6. a 7. století od Dněpru a usadili jsme se tu. Tím pádem
jsem chtěl původně napsat sloupek o tom, že všichni jsme
přece uprchlíci. Ale nenapíšu. Jednak mi tuto myšlenku už
někdo vyfoukl, jednak se mi to zdá až příliš laciné
srovnání. Mimo jiné proto, že nikdo neví přesně, jak to
tenkrát bylo. Vyhnali jsme Kelty, nebo odešli sami? Byli
jsme opravdu tak drsní a suroví, že se nás i Germáni báli?
To je několik nevyřešených problémů, které nám brání
provádět srovnání s dnešní realitou.
Jedna věc je jistá: až
půjdeme na jih a na východ ohledávat své hranice, budeme se
cestou potkávat s migranty táhnoucími opačným směrem, k nám,
do Evropy. A to bude ta chvíle, kdy si položíme druhou
základní otázku: Kdo jsme?
Jsme Češi, Evropané,
křesťané. Jako Češi jsme promrhali příležitost vrátit se k
národnímu programu, k poctivosti a pravdě. Místo toho jsme
rozkradli svou zem a její bohatství rozprodali. Jako
Evropané jsme odpovědni za škody na planetě, za chudobu,
která se všude šíří, a za neštěstí, které jsme pomáhali
rozsévat pod pláštíkem euroatlantické civilizace. Jako
křesťané jsme odvrhli evangelium lásky a chudoby a vrátili
jsme se ke starým, dávno odsouzeným praktikám: ke klanění se
zlatému teleti.
A jako lidé se vymlouváme,
že nemáme návod, co dělat, žádný manuál na člověka. A přitom
chodíme od pomníku k pomníku – na jednom je napsané „Nedej
zahynouti nám ni budoucím!“, na druhém „Mluv pravdu!“.
Cožpak už tady nikdo neumí číst?
Z toho nás mohou dostat už jen Arméni! |