Komisař Maigret se vrací

Jules Maigret patří k nejznámějším románovým (i filmovým, televizním a rozhlasovým) detektivům všech dob. Zrodil se ve fantazii Georgese Simenona (1903–1989), jenž mu věnoval rovných pětaosmdesát detektivek. Většina z nich vyšla také česky, takže nebylo divu, že přitahoval i tuzemské tvůrce. Zdejším Maigretovým převtělením se stal Rudolf Hrušínský, jenž k jedné televizní inscenaci (Obavy komisaře Maigreta) přidal čtrnáct adaptací rozhlasových. Nebyl jediný: v televizi se jako Maigret představili ještě Vladimír Šmeral (ve snímku Maigret a smutný Alfred) a dále mladičký Jiří Schwarz (v Maigretově prvním případu). V rozhlase slavnému kriminalistovi propůjčili svůj hlas ještě Josef Vinklář, Josef Somr nebo Ota Sklenčka.

Jean Gabin ve filmu případ komisaře Maigreta

Jaký vlastně je komisař Maigret? Rozhodně má daleko do akčního hrdiny belmondovského typu, jenž by po ulicích i domech běhal se zbraní v ruce. Ale nesedí jen u pracovního stolu, při vyšetřování bez váhání vyrazí do terénu. Výtečně zná taje lidské psýchy, jak dokážou zejména výslechy podezřelých, vyznačuje se intuicí i předvídavostí, zná prostředí, v němž zločin bují. Pokud by jej někdo hledal, nalezl by jej v budově pařížské policejní prefektury na Nábřeží zlatníků. A poznal by ho vcelku snadno: většinou se jedná o postaršího, trochu zavalitějšího pána, jenž se nejčastěji pohybuje v dlouhém kabátu a s kloboukem na hlavě, pokaždé s nezbytnou dýmkou.

Televizní diváci mohli spatři několikero seriálů (s Jeanem Richardem, Michaelem Gambonem, Brunem Cremerem), do zdejších kin proniklo i několik filmů. Asi nejslavnějším filmovým Maigretem se stal francouzský Mistr mezi herci Jean Gabin. Ze tří „maigretovských“ filmů, natáčených na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století, v nichž Gabin exceloval svým minimalizovaným herectvím a úsečnou mluvou, uvádí nyní Česká televize první dva – Maigret klade past (pondělí 27. července, ČT2, 21.50) a Případ komisaře Maigreta (středa 29. července, ČT2, 22.00), oba natočené Jeanem Delannoyem.

Nespatříme je poprvé, z českých obrazovek vděčné diváky oslovují už rovné půlstoletí. V prvním titulu Maigret pátrá po sériovém vrahu žen, kdy jen rychlé nalezení pachatele zbaví velkoměsto strachu. Jenže se ukáže, že první zadržený muž je ten nepravý. Ve druhém snímku, komornějším a založeném na dialozích, titulní hrdina vyšetřuje neprůhlednou smrt staré ženy. A charismatický Gabin svého Maigreta pokaždé zobrazuje jako rozšafného muže s občasným smyslem pro humor, ale v případě potřeby také s nesmlouvavým jednáním, kdy mu dosud dobrácký, přívětivý výraz obličeje i řeč znenadání ztvrdnou.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Komisař Maigret se vrací
  Dívejte se
 
  Kde hřejí hibači a jedí se...
  
Nalaďte si
 
  Přítel je kdesi tam...
  
Téma