Nestačí utéci od hlučícího davu

Anglický venkov v druhé polovině předminulého století – takové bývá dějiště románů Thomase Hardyho. Často ukazují ničivou sílu stavovských i jiných předsudků, dopadajících na svobodomyslné hrdiny, zejména pak ženy. Mnohé jeho předlohy se dočkaly filmových přepisů – Daleko od hlučícího davu hned několikrát.

Jako vizuální pastva pro oči film určitě splní vkládané naděje

Nejnověji se k příběhu nepoddajné ženy, rozhodnuté uspět ve světě mužů i při obdělávání zděděného hospodářství, obrátil dánský režisér Thomas Vinterberg, proslulý autorskými analýzami psychopatologického zázemí mezilidských vztahů (Rodinná oslava). Nyní jej ovšem anglický výrobce (a americký distributor) jen přizvali, aby zhotovil film podle již hotového scénáře Davida Nicholse.

Vinterbergova verze, která se netají melodramaticky ukotveným akcentem, je umným nárysem vizuálně podmanivých venkovských scenerií, někdy prosluněných, jindy sychravě zachmuřených. Kameramanka Charlotte Bruus Christensenová se snaží postihnout i tehdejší světelné poměry, když potemnělé prostory osvětluje třeba jen pouhá petrolejka.

Snímek načrtává osudy odtažitě, místy až pánovitě se chovající Bathsheby Everdenové (Carey Mulliganová se převážně uchyluje k náznaku úsměvu jako výrazu uspokojení), rázné ženy dlouho rozhodnuté obejít se bez manžela. Přesto se právě ona až zkratovitě provdá za vemlouvavého vojáka Franka Troye (prvoplánově odpudivý Tom Sturridge), jehož pravou povahu rozpozná příliš pozdě. Autoři hledají příčiny jejího počínání. Naznačí sexuální podtexty: oba ušlechtilí, nicméně zdrženliví nápadníci, naplňující sešněrovanost viktoriánské éry, totiž zdůrazňují hlavně své hmotné zázemí jako záruku spokojeného soužití, zatímco budoucí choť ji doslova ochromí sexuální žádostivostí.

Jenže tuto linii režisér naplňuje váhavě, aniž by podrobněji nastínil dobovou mentalitu. A také si uvědomíme, že vyprávění se leckdy uchyluje k náhlým, málo ozřejmeným zvratům a motivickým přemetům. Ovšem jako vizuální pastva pro oči i nabídka dojímat se film určitě splní vkládané naděje.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Komisař Maigret se vrací
  Dívejte se
 
  Kde hřejí hibači a jedí se...
  
Nalaďte si
 
  Přítel je kdesi tam...
  
Téma