Melancholická cesta od esejů k próze

S pozoruhodným dílem německého autora Winfrieda Georga Sebalda (1944–2001) se může český čtenář seznamovat díky kongeniálním překladům Radovana Charváta a nakladatelství Paseka, které je vydává od roku 2006. Letos byl publikován poslední z jeho v češtině dosud nezveřejněných beletristických opusů v próze – Pocity. Závratě. V daném žánru jde o jeho prvotinu.

Sebaldovi bylo šestačtyřicet let, když ji zveřejnil, ale nejedná se o pozdrženou prvotinu z mládí. Autobiografické prvky, jež tvoří ve dvou ze čtyř textů obdobně významnou vrstvu jako třeba v jeho pozdějších Saturnových prstencích, napovídají, že byla psána v osmdesátých letech a že se v ní vyrovnává – podobně jako v připomenutém díle – s tísní a depresemi, které sice blíže necharakterizuje, jež ale přitom zřetelně ovlivňují jeho vnímání světa a lehce enigmatizují jeho úzkostně věcnou a jemnou výpověď. Již v této prvotině tedy našel svébytný styl a melancholické ladění svých próz. A také jejich specifickou poetiku, založenou na proplétání kvazidokumentární faktografie (mnohdy obrazové: fotografie, kresby) s fikcí.

Sebald, ač své prózy psal německy, žil od poloviny šedesátých let trvale v Anglii, vposledku jako univerzitní profesor evropské literatury. Kromě beletrie zveřejnil i řadu esejů o ní. Zatímco druhý a čtvrtý z textů prvotiny věnoval svým zážitkům a pocitům při cestě do Vídně, Itálie a rodného Bavorska, v prvním a třetím textu se nechal inspirovat svou profesí. V povídce či spíše eseji Beyle aneb Podivné faktum lásky rekapituluje iniciační zážitky Stendhala při jeho prvních kontaktech s Itálií a jemně překresluje příslušné pasáže z jeho Deníku a ze Života Henry Brularda. V povídce nazvané Lázeňská cesta Dr. K. do Rivy pak rekonstruuje zážitky Franze Kafky v alpském sanatoriu, jež našly svůj odraz v Kafkově povídce Lovec Gracchus. Je zřejmé, že v zrcadle pocitů jiných autorů Sebald nachází a vyjadřuje pocity vlastní. I proto by bylo dobré, kdyby nakladatelství Paseka po zpřístupnění jeho beletristického díla (žel ovšem bez básní) začalo nyní v češtině publikovat i jeho literární eseje.

Bronislav Pražan



  Komisař Maigret se vrací
  Dívejte se
 
  Kde hřejí hibači a jedí se...
  
Nalaďte si
 
  Přítel je kdesi tam...
  
Téma