|
Koblasův oddechový čas
V Domě U Zlatého prstenu v
Praze vyhlásila koncem června nezávislost Koblasova země.
Jde o projekt výtvarníka Jana Koblasy, který má sice rajský
potenciál (první část názvu zní Eden), nicméně omezenou
platnost: končí den před mistrovými třiaosmdesátými
narozeninami, 4. října. Zatímco před třemi lety předvedl
autor v Jízdárně Pražského hradu své monumentální sochy,
aktuálně se zaměřil na komornější techniku – grafiku.
Grafika provází Koblasu
stejně jako socha od počátku jeho tvorby. Tři patra Domu U
Zlatého prstenu tak nabízejí bohatý průřez různými
technikami, kterým autor holdoval od druhé poloviny
padesátých let po současnost. K mání jsou jak starý dobrý
dřevořez, tak novátorská grafika realizovaná na počítači. Ty
práce drží přes časový rozestup i proměnlivé prostředky
velmi dobře pospolu. Koblasovi je nejblíž abstraktní poloha,
ačkoli nejednou se v jeho grafickém díle rýsují zřetelně
figurální tvary – tělo, ruce, nohy, hlava. Různé formy
abstrakce byly v šedesátých letech v československém umění
velmi populární, viz například Boudník, k jehož strukturální
grafice má Koblasa někdy blízko. Třeba v důrazu na
existenciální, možná přímo existencialistický podtext. I
jemu jde o člověka, jeho krajinu, respektive zemi a její
vývojové proměny, svázané jednou s aktuální, unikavou
tělesností, jindy s archetypálním, návratným motivem.
Koblasa nešetří ve své grafice barvou, mnohdy velmi výraznou
až agresivní. Čím naopak překvapivě šetří, je absurdní
humor, který mu byl nejvlastnější ve společnosti Šmidrů,
založené ještě za studií s Neprašem a Dlouhým.
To je možná hlavní problém
aktuální výstavy. Koblasa není v grafice moc zábavný. A to
ani doslovně, ani v přeneseném významu. Jeho grafické listy
sice fungují po stránce estetické, ale chybí jim
zneklidňující náboj, vnitřní energie, život, kterým
přirozeně disponují jeho sochy – třeba těch několik drobných
kusů, které dvojrozměrnou expozici v Domě U Zlatého prstenu
prodlužují do prostoru. Koblasovou zemí je socha, tam je
mistrem evropského, možná světového formátu. V komornější
grafice jako by si vybíral celoživotně oddechový čas.
Radim Kopáč, výtvarný
a literární kritik
Foto Hana Hamplová
|