|
Ivan
Němec, publicista
Úmyslové
Mistra Husi zlý konec tajily
Den, na který připadlo
šestisté výročí upálení Jana Husa (6. 7. 2015), patřil na
stanici Vltava převážně této mimořádné historické osobnosti.
Žánrově pestrou skladbu, v níž se od samého rána střídaly
rozhovory s úvahami, komentované ukázky z reformátorova díla
s ekumenickou bohoslužbou a hudebními skladbami, završila
repríza povídky Milana Uhdeho Traktát bez počátku a konce.
Tato vtipná apokryfní próza, zařazená do knihy povídek
Záhadná věž v B., která vyšla již roku 1967, neztratila nic
na své aktuálnosti. Při tomto zjištění se nevyhneme nejen
obdivu k autorovi, ale i posmutnělé otázce, proč je její
aktuálnost tak živá, když politická situace v době jejího
vzniku byla přece jiná, než by měla být ta dnešní.
O vzniku povídky – s
podtitulem Mistra Petra z Mladenovic Přímětkové k Vyprávění
o smrti Husově – autor ve svých pamětech říká, že známým
historickým událostem zkoušel podsunout jiný smysl, že se
bavil při komolení vžitých pravd a že mu tuto fabulaci
diktovaly aktuální politické skutečnosti. V úvodu své prózy
předstírá, že vznikla na základě traktátu Petra z Mladenovic,
účastníka kostnického koncilu, jehož dokumentární zápisky o
kostnickém jednání byly nalezeny v kostele svatého Michala v
Praze. Tato mystifikace, spočívající v předstírání
autentického vyprávění monologického charakteru, zachycuje
nejen zákulisí kostnického jednání, ale vypovídá především
mnohé o názorech, povaze a charakteru tohoto všestranně
informovaného svědka.
Petr z Mladenovic je výborně
napsaná postava. Je to muž několika proměnlivých tváří,
který s bravurní dovedností názorově kličkuje, takže občas
dává za pravdu oběma stranám. Obdivuje Husa a přikyvuje
pravdivosti jeho kritiky, ale záhy se s argumentačním
poklonkováním přichýlí k zasedajícím, kteří Husa odsoudí.
Nevadí mu, že rozsudek nad obžalovaným „narušitelem církve“
byl sepsán již předem, a považuje za logické, že soudící
sbor odmítne kritikovu obhajobu. Jednání soudících zdůvodní
kromě jiného i slovy, že „úmyslové Mistra Husi zlý konec
tajily“. Je to skvělý konformista, který o zasedajícím plénu
mluví s hlubokou vážností a úctou, byť takřka jedním dechem
konstatuje, že „neřesti se mezi příslušníky sboru tak
rozbujely, že častokrát ani na sezení se nedostavovali, a
dostavili-li se přec, ihned usínali, aneb o jiném hovor
blábolivý opojenými jazyky svými vedli“. Uvedený příklad je
pouze jedním z mnohých, při nichž se nelze vyhnout
asociativně naskakujícím obrazům ze zasedání současných,
tentokrát zvolených „příslušníků sboru“.
Četbu povídky režírovala zkušená Hana Kofránková, sama
rovněž výborná přednašečka, která se interpretaci poezie a
prózy věnuje s hlubokým zájmem a mimořádným teoretickým
zázemím po celý život. Do role vypravěče a informovaného
svědka procesu obsadila Rudolfa Pellara. Je-li Petr z
Mladenovic výborně napsaná postava, pak hned dodejme, že
obdobně mimořádná byla i Pellarova intepretace této figury.
Herec se musel v první řadě vyrovnat s náročným textem, jenž
výběrem jazykových prostředků a komplikovanou stylistikou
věty napodobuje staročeštinu Husovy doby. Rudolf Pellar
dokázal pod pečlivým režijním vedením nelehký text nejen
přesně rozfrázovat, takže usnadnil jeho myšlenkovou
srozumitelnost, ale zvolil pro svůj projev i neobvyklou
stylizaci. Jeho promluva má sice v sobě prvky kazatelství,
ale zjevuje se za ní nesmírně živý mluvčí, předstíraně
skromný, který je za každých okolností milý, přesvědčivý a
přesvědčující, byť z úst vypouští třeba hrůzná dogmata. |