Číslo 32 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Hanou Fialovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jaroslav Vanča, pedagog FAMU

Reklama na přírodu (a historii)

Snad jsou za tím nějací ti internetoví aparátčíci… Ví se o mně (ale kdo vlastně?), že rád navštěvuji hrady, či spíše jejich ruiny, řekněme že v nadstandardním množství. Před časem mi tudíž v mailové poště počaly přistávat pozvánky na všelijaké – snad lze říci hradní – akce. Támhle mne zvou na zbrusu nová strašidla, onde na rekonstrukci dobývání hradu (a to i za přítomností lokálně ahistorických šermířů či halapartníků), a odjinud zas dokonce na nefalšovaný středověký trh! Ale už ten pozvánkový proud poněkud řídne, jako by se dotyční dozvěděli, že se takovýmto špumprnáglům vyhýbám jako vegetarián zabíjačce, a – byť by mne na místo takové akce tulácký vítr náhodou zavál – nejsem při ní ochoten utratit ani zlámaný tolar či denár. Kdyby mé děti byly ještě malé, asi bych se musil s všelijakou tou invazí historických, sociálních i výtvarných kýčů smířit, jako že v jejich zájmu… Ale kdepak, proč vlastně? Užili jsme si kdysi návštěv historicky exponovaných míst bohatě a zpětně se dá říci, že jsme se spíše informovali  navzájem. Ostatně, jeden z mých synů coby student historie o prázdninách dosud průvodcuje na několika hradech a zámcích a dotvrzuje mi tak, že tamní tlak na přidruženou komerční zábavnost je rok od roku větší. Děti, které historie nebaví, ji dnes mohou vůbec pustit z mysli a už v podhradí si raději užít hradu nafukovacího, skákacího…

Tedy: Odmítám podobná edukační nadělení proto, že si přítomnost příslušného genia loci užívám raději o samotě, a nadto nepotřebuji, aby mi kdejaký hejhula evokoval historii, kterou si mohu sugestivněji vyevokovat jaksi na vlastní triko. Prostě a jednoduše tak, že se o cíli své cesty ledacos dozvím ještě předtím, než se na onu cestu vůbec vydám. Mám pak z celé věci jaksi trojnásobnou radost. Těším se na to, co uvidím, hledám pak, co bych vidět měl, a případně pátrám po tom, proč to, co bych vidět měl, nevidím. Jakkoli mi syn taktně naznačuje, že právě tací šťourové bývají pro nezkušené průvodce zlým snem…

Leč vydejme se na cestě této úvahy jinam, do krajin komerční turistikou neexploatovaných, do krajin zdivočelé přírody volně přístupných skal, vodopádů, jezírek a jeskyní. Jsem hnedle v pokušení rozepsat se o svých nových poutnických zadostiučiněních, leč zůstanu vůči oněm místům diskrétní a vůči vám, milí čtenáři, informačně skoupý. Cožpak je dnes, v době internetu, GPS a podrobných map padesátek a čtyřicítek, nemluvě o bohaté síti turistických tras, problémem naplánovat si poezii, stanovit itinerář malebna? Prostě a jednoduše si naplánovat výlet? Zdá se, že pro většinu z nás ano. Na těch nejpůvabnějších, nejpitoresknějších či obecně nejzajímavějších místech české krajiny většinou nepotkáte ani tu příslovečnou nohu. Co nohu, ani dnes všudypřítomné kolo. (A dobře tak, oni totiž ti bicyklisté-elasťáci jako by zapomněli, že vedle krásy občasných pohlednicových výhledů existuje podél jejich cest i neméně zajímavý svět přírodních a výtvarných detailů.) Neplatí to ovšem vždy a všude. Před časem, po čase jsem navštívil místo svou atmosférou zvláště silné, esteticky bizarní, propojující tvůrčí vzmach přírody i člověka, kde však dříve jen náhoda mohla zapříčinit setkání s jiným pocestným. Nyní bylo zaplaveno lidmi – dle odění, výstroje a chování soudě – pěší turistice nepřivyklými. Poněkud znechucen jsem se v nejbližší hospodě, po desetiletí proslavené výtečnou dršťkovou (to je také ta jediná místopisná informace pro vás, milí čtenáři), optal na příčinu tohoto jevu hospodského, takto znalce zdejšího kraje. Namísto dršťkové a piva byl nyní nucen roznášet vafle a frappé pro poněkud odlišný typ klientely. Obrátil na mne uštvaný pohled a svěřil se: „Takováhle honička je tady poslední měsíce pořád. Od tý doby, co se tohle místo objevilo v nějaký pitomý reklamě.“


  Vítejte doma
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Výprava do hlubin našich věr...
  
Dívejte se
 
  Kdo je tady dobrej?
  
Pořiďte si