Číslo 33 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Petrem Nikolaevem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 


Čím jsme my, budete i vy

Je marné zavírat oči před poznáním, že v náruči smrti jednou skončíme všichni, tady opravdu žádné uplácení nevládne. A nic na tom nezmění ani kult bezstarostného mládí, šířený v reklamách i hollywoodskými vyprávěnkami, chtějící vytěsnit každé takové pomyšlení.

Neměli bychom se svým životem nakládat zodpovědněji?

Proto musíme ocenit rozhodnutí pražského Národního muzea nachystat rozsáhlou, do několika objektů, najmě Nové budovy Národního muzea, včleněnou výstavu souhrnně nazvanou Smrt. Přibližuje fyzický zánik, k němuž každý živý organismus včetně člověka neodvratně spěje. V přírodě málokteré zvíře takříkajíc sejde věkem, zpravidla je nějaké jiné sežere, než je samo sežráno. Avšak nejspíše jen člověk, díky své všežravosti schopný se rozhodnout, čím se hodlá živit, si uvědomuje svou smrtelnost.

Jak na smrt pohlížíme

Zatímco naše současná euro-americká civilizace je posedlá vytěsňováním smrti, není tomu tak dávno, řekněme před pouhým stoletím, kdy naopak – zejména na vesnici – byla smrt všudypřítomná. I malé dítě mohlo (nejen) spatřit, jak zemřel jeho dědeček nebo sourozenec, nebo jak se při zabijačce prase porcovalo a do hrnce odchytávala a míchala jeho krev (aby se nesrazila). Narážíme přitom na paradox: čím silněji vytěsňujeme smrt z naší každodennosti, tím silněji je jako divácky vzrušivý prvek přítomná v nejrůznějších vyvražďovačkách, ať již se tak děje ve filmu, nebo v počítačových hrách.

Pohřební nakládání se zesnulými bylo rozmanité. Mrtví se ukládali do země i spalovali, rozmáhala se také mumifikace těl. Například v Náprstkově muzeu spatříme miniaturizované lidské hlavy, pohřební místa rozprostřená na vysokých kůlech nebo třeba rakve připomínající tu věc, kterou měl zesnulý rád, třeba auto. Výrazně odlišný přístup ke smrti mívají kultury věřící v převtělování, jak je tomu v buddhismu.

Množství kosterních pozůstatků – zvláště lebek – pak přiměje návštěvníka, aby si uvědomil pravdivost titulového nápisu vyskytujícího se na leckterých hřbitovech či hrobkách: Čím jste vy, byli jsme i my; čím jsme my, budete i vy. Můžeme být jen rádi, že lékařství dnešních časů pokročilo natolik, že stěží někde potkáme lidi tak znetvořené nemocemi, ať již je působily – hlavně v 19. století – těžké avitaminózy (kurděje, křivice) nebo kostní nádory. Pohled na voštinovou lebku připomínající zbytnělou plošku korálového útesu, na několik lebek poznamenaných syfilitickými záněty nebo v lihu naložené preparáty selhavších tělních orgánů (prasklý žaludeční vřed, tuberkulózní plíce s vyhlodanými kavernami) by mohl vést přinejmenším k zamyšlení, zda bychom se svým životem neměli nakládat zodpovědněji.

Jsme poučitelní?

Ale zřejmě je to marné ponoukání. Jak dokládá bohužel již uzavřená pobočná výstava nazvaná Smrtelné slasti (byla doporučena mládeži až od 18 let, i když se s ní měla seznámit hlavně dospívající mládež!), lidé bývají nepoučitelní. V přehledných expozicích tu byly přiblíženy základní sebezáhubné vášně: alkohol, tabák, ostatní přírodní i syntetické drogy a také riskantní sex.

S ním ostatně souvisí tzv. asfyxie, tedy umocňování sexuálního zážitku souběžným rdoušením či škrcením, někdy bohužel dokonaným, zvláště pokud se tak činí osamoceně při masturbaci. Tak si před několika lety přivodil smrt americký herec David Carradine, dávno před ním obdobně skonal muzikant českého původu František Kočvara, před více dvěma staletími požadující totéž od vyděšené londýnské prostitutky, tytéž sebezáhubné hrátky zpodobnil rovněž u nás uvedený japonský film Korida lásky.

Jan Jaroš, publicista



  Live Aid po třiceti letech
  Jak to slyší Radko Kubičko
 
  Solená treska a ...
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  Herecká intuice Jiřího Adamíry
  
Pořiďte si