Číslo 33 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým režisérem.
Petrem Nikolaevem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


„Mám pocit, že po revoluci se obdiv k lidem, kteří žili v zahraničí, proměnil v určitou negaci. V závist a výčitky, jak jsme si ‚tam venku‘ žili, zatímco ti, co zůstali doma, trpěli. Přitom emigrace není žádná velká legrace.“Petr Nikolaev, filmový režisér

Proč právě toto téma?

Protože je to jedna z nepozoruhodnějších kapitol našich dějin. Nemyslím si to jen já, například tehdejší představitel Kalifornské univerzity prohlásil, že je to nejromantičtější část první světové války. Existuje pro to řada důvodů, k nejdůležitějším patří, že legionáři nebyli typičtí vojáci, ale šli do boje dobrovolně. V tom byl hlavní rozdíl mezi nimi a ostatními vojáky první světové války.

Legionáři bojovali na několika frontách, proč jste si vybral tu ruskou?

Myslím, že z celé legionářské historie je právě sibiřská anabáze zdaleka nejvýraznější, nejrozmanitější, je tam mnohonásobně víc zvratů než kdekoliv jinde. Je zvláštní i tím, že dávno poté, co třeba italští legionáři byli už dávno zpátky ve vlasti, ti ruští pořád ještě putovali po magistrále. Vraceli se až dva roky po válce.

Co vás na ní jako filmaře zajímalo nejvíc?

Že je to vlastně svého druhu road movie. Jejich dobrodružství se odehrávalo na mnoha tisících kilometrech transsibiřské magistrály. Proto taky nechci dělat klasický válečný film, ale vylíčit tuto jejich bojovou cestu. Už je to sto let, možná opravdu nejvyšší čas se na tu periodu podívat objektivně a z odstupu.

Bude to už váš druhý film, který nějak souvisí s vašimi rodinnými tradicemi, s památkou dědečka legionáře a bojovníka proti nacistům…

Ano, po Lidicích druhý. Pro mne znamená dědečkova památka zajímavé dědictví. Osobně jsem ho nepoznal, jen z fotografií a z předmětů, které po něm zůstaly, třeba jeho vyznamenání nebo šavle, kterou jsme měli doma, když jsem byl malý kluk. Ale později, jak jsem se dostával do jeho let, začal jsem se vžívat do jeho osudu. Dnes je to pro mne hrozně blízký člověk.

Bude ve vašem filmu postava inspirovaná vaším dědečkem?

Ne, dědeček byl na italské frontě, bojoval u Piavy. Ne že by to tam nebylo dobrodružné, on sám působil jako vyzvědač, hrozilo mu velké nebezpečí.

Na jaře jste byl na Sibiři na obhlídkách. Co jste tam k novému filmu získal?

S producentem Jiřím Průšou jsme měli příležitost vžít se do hlav těch kluků. Přímo na místě je všechno jiné než z dálky, je to autentické, ty prostory jsou neuvěřitelné. Když si představíte, že legionáři v určitých momentech kontrolovali osm tisíc kilometrů Transsibiřské magistrály! To je rozloha dvakrát větší než Evropa. Pokud člověk tu trať neprojede, ani si to nelze představit. Uvědomil jsem si, že chlapcům muselo být často velmi úzko.

Natáčel jste tam?

Točil jsem každý den, Jirka Průša fotografoval. Vznikne z toho téměř hodinový dokument, který, jak doufám, odvysílá Česká televize.

Během vaší cesty vás v Rusku zatkli. Bylo to hodně dramatické?

Mediální ohlas byl větší než událost sama, ale to je asi dobře, aspoň se o našem filmu ví. To zatčení bylo úplně absurdní, sebrali mě i s kamerou, přitom jsem skutečně natáčel jen nějaké vagony s uhlím a dřevem. Připadalo mi to jako názorný důkaz, že mentalita někdejšího SSSR v přístupu k nádražím a podobným „strategickým“ bodům se nezměnila. Nechci to dramatizovat, neposlali mě do gulagu, jen mě něco přes půl hodiny otravovali a jeden tajný mi vymazal záběry v kameře. Nakonec jsme o pět minut stihli navazující vlak a naše cesta nebyla narušena.

V Rusku prý ničí památníky československých legionářů. Viděl jste tam něco takového?

Osobně jsem to neviděl. Vím o případu, který se stal nedávno na Bajkalsko-amurské magistrále u městečka Polovina. Většina hrobů ale byla zničena dávno. Jediný velký pomník a hroby, které se zachovaly, aspoň pokud já vím, jsou ve Vladivostoku na mořském hřbitově a tam jsem je viděl nedotčené. Na dalších místech to je v podstatě zničeno. Nemyslím, že všude to bylo záměrné, i když z velké části asi ano. Je ale pravda, že na místech někdejších bojů mizely památníky prostě i proto, že ustoupily výstavbě. Názorným příkladem je město Samara v Povolží, kde byli na městském hřbitově pochováni bojovníci z Lipjag. To byla jedna z nejkrutějších bitev, v níž si naši legionáři vedli velmi statečně a porazili bolševická vojska.

„Gangsterky a podobné filmy mě fascinovaly taky proto, že tam hráli Gabin, Delon a jiní skvělí herci. Ty filmy jsem měl rád, okouzlily mě a já těmto dětským dojmům zůstávám pořád věrný.“

Na legionářské téma teď chystáte „Legiokalendář“ pro rok 2016. Na fotografiích tam budou herecké sourozenecké dvojice představovat výjevy z legionářských epizod. Jak se ten záměr zrodil?

Kalendář by měl sloužit popularizaci našeho projektu – a legionářského tématu vůbec. Hledali jsme způsob, jak zaujmout mladou generaci, jde nám o to, aby si současní mladí lidé uvědomili, že stačilo „minout se“ s jedním stoletím – a mohli být třeba na jejich místě. Chtěli jsme, aby si prostřednictvím fotek představili, jaké to bylo na legionářských bojištích.

Ale proč zrovna bratři?

Kalendář s celebritami je už trochu banální záležitost, snad jsem našel klíč, který mi připadá autentický a zajímavý: legionáři se totiž vzájemně oslovovali „bratře“, takže to je pokus o jakousi analogii, o symbol. Proto jsem hledal mezi herci bratrské dvojice, a skutečně se podařilo najít jich poměrně dost, tolik, že na kalendář to snad postačí.

Zvolili jste pro scénář filmu jeden konkrétní příběh, nebo globální pohled?

Materiál je nepřeberný. Řekli jsme si, že vzhledem k tomu, že jsme po osmdesáti letech první, kdo to téma zpracovává jako hraný film, máme povinnost vyprávět pokud možno v úplnosti. To je ovšem mnohem složitější, než kdyby se vzala jedna či dvě epizody. Ale osudy jednotlivců, příběhy obyčejných vojáků tam budou. Také ale představíme velké historické postavy, třeba Masaryka, amerického prezidenta Wilsona, Lenina, Trockého, a samozřejmě řadu slavných legionářských generálů, kteří se zasloužili o velké strategické úspěchy legionářů.

Rozpočet filmu je plánován na sto milionů korun. Kde sháníte peníze?

Nejdál jsme dospěli ve vyjednávání s Českou televizí, nepadla ještě definitivní suma, ale bude odvozena od velkých historických filmů poslední doby, takže doufáme v příspěvek v řádu desítek milionů korun. Budeme také žádat o evropské peníze a o české granty, chceme zkusit i koprodukci. Poměrně dlouho – a zatím i poněkud zdlouhavě – jednáme s ministerstvem obrany. Ale věříme, že uspějeme, vždyť každá armáda by si měla vážit nejsilnějších okamžiků své historie a legionářský vzor je bezkonkurenční. Jen na sibiřské magistrále bylo tehdy na šedesát tisíc vojáků – naše současná armáda je mnohem menší.

Proč myslíte, že legionáři se v podstatě ani dnes nepřipomínají? Za totality se to dalo pochopit – legionáři bojovali proti bolševikům a vítězili nad nimi. Ale proč se tomu málokdo věnuje nyní?

Důvod je možná ve velkém časovém odstupu, v příliš dlouhém období, kdy to téma bylo tabu – od roku 1939 až do listopadu 1989. To je rovných padesát let, po tak dlouhé době, koncem osmdesátých let, s bídou žili poslední pamětníci, účastníci bojů. Dokumentaristovi Milanu Maryškovi se ještě podařilo zachytit pár bojovníků, kterým bylo tehdy skoro kolem stovky. Zaplaťpánbůh se začátkem devadesátých let natočilo několik dokumentů – a to je všechno. Poslední celovečerní hraný film s tématem legionářů měl premiéru v roce 1939.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto Tomáš Vodňanský

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 3. 8.



  Live Aid po třiceti letech
  Jak to slyší Radko Kubičko
 
  Solená treska a ...
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  Herecká intuice Jiřího Adamíry
  
Pořiďte si