|
Herecká intuice Jiřího
Adamíry
„V rozhlase pracoval
záviděníhodně často a dostával protichůdné role, měl šanci
dělat žánrově odlišné záležitosti, komedie, četbu na
pokračování, filozofické texty…“ vzpomínala na rozhlasové
role Jiřího Adamíry jeho partnerka (a také skvělá herecká
kolegyně) Hana Maciuchová. Aktuální reedice CD slavného
rozhlasového zpracování Haileyho Letu do nebezpečí nám dnes
budiž dobrým důvodem k připomenutí některých rolí Jiřího
Adamíry v rozhlasovém e-shopu Radioteka.cz. Za všechny
nadšené ohlasy posluchačů Horčičkovy nápadité režie uveďme:
„Naprosto jedinečná realizace rozhlasového thrilleru.
Horčičkovi se mimo jiné díky skvělému Castleovu scénáři a
hereckým výkonům podařilo udržet napětí po dobu celého
seriálu. Opět se tu ukazuje Horčičkova láska ke zvuku;
veškeré efekty, zvukové předěly, všechno je přesné a
výstižné… Doktor Baird oddaně pomáhající nemocným cestujícím
v dopravním letadle a zároveň klidně podporující jediného
muže na palubě, který může během „letu do nebezpečí“ převzít
řízení letadla (Eduard Cupák jako bývalý vojenský pilot
George Spencer), je ovšem jen jednou z mnoha rozhlasových
postav, které si už provždy budeme spojovat s
charakteristickou dikcí a barvou Adamírova hlasu.
V Radiotéce najdete i mnohé
další: Radla, vychovatel na Libici, v Nepilově rozhlasovém
historickém apokryfu Oldřiška, humorista Mark Twain v
některých dílech Rady moudrých, v záznamu přímých přenosů
besed, které se nikdy nekonaly a vznikly v šedesátých letech
jen ve scénáři redaktorky Dity Skálové, kdy skrze citáty
slavných osobností odpovídaly historické osobnosti v podání
předních herců na otázky posluchačů. Mnohokrát byl Jiří
Adamíra v rozhlase pro svůj věcný přístup k textu nikoliv
pouze, ale především vypravěčem. V této roli ho v Radiotéce
zastihneme v Gončarově Oblomovovi v režii Josefa Melče,
stejně jako v Melčově úpravě Vančurova Rozmarného léta. A
ještě jedna z rozhlasových tváří Jiřího Adamíry – jako
citlivého interpreta poezie jej poznáte při poslechu
archivní nahrávky Horova Jana Houslisty (záznam vznikl v
roce 1971, ale oficiální premiéru měl až v roce 1989).
Horovu básnickou skladbu natočil Jiří Adamíra pod vedením
režiséra Josefa Henkeho jen o pár let později než dalšího ze
svých vypravěčů v Kafkově Proměně. Recenze Přemysla Hniličky
si mimo jiné všímá hercovy pokory k budované stavbě velkého
stereofonního díla .Příběh, postavený v rozhlasovém scénáři
na vypravěči Řehoři Samsovi a jeho vnitřním hlase, přímo
volal po stereofonním zpracování. (…) Posluchač tak zároveň
a přehledně poslouchal nezúčastněného Vypravěče (Jiří
Adamíra), zoufalého, živočišně se projevujícího Řehoře i
jeho vnitřní hlas – i přes sebe hovořící členy jeho rodiny a
pana prokuristu…
A na závěr ještě ohlédnutí z
nedávno vydané vzpomínkové knihy Jiří Adamíra Noblesní král
českého jeviště. Autor Jaroslav Kříženecký nezapomíná ani na
poslední rozhlasovou roli Jiřího Adamíry v dramatizaci
románu Grahama Greena Lidský faktor (v Radiotéce tento titul
s ohledem na užití autorských práv bohužel nenajdete, ale v
režii Jana Bergera vám nabízíme Greenovo Ministerstvo
strachu – mimo jiné také s Jiřím Adamírou v jedné z hlavních
rolí). Pro Hanu Maciuchovou dodnes zůstává natáčení Lidského
faktoru srdeční záležitostí. Charakteristikou posledního
společného rozhlasového setkání se svým životním i uměleckým
partnerem jako by zároveň přesně popsala i celoživotní
neokázalé herectví Jiřího Adamíry: „Byla to práce plná
ryzích emocí a obsahu.“
Robert Tamchyna,
dramaturg mluveného slova rozhlasového e-shopu Radioteka.cz
Foto archiv ČRo |