|
Melancholické procházky Brnem
a okolím
Kdyby básník Ivan Blatný
(21. prosince 1919 Brno – 5. srpna 1990 Colchester) nenapsal
nic jiného než sbírku Melancholické procházky (1941), v níž
„ztvárnil jiné, krásnější Brno, než doopravdy bylo a je“,
abych citoval Martina Reinera (1964), průvodce pětidílných
rozhlasových Výletů s Vltavou s podtitulem Melancholické
procházky Brnem a okolím, zasloužil by si trvalou vděčnost
Brňanů. Dokonce by stačilo vzít Blatného Melancholické
procházky a porovnávat lokalitu po lokalitě básníkovu
obraznost a vnímavost s často neutěšenou (a také zvolna
mizející) přítomností... Ve Výletech s Vltavou se o to
pokusíme od pondělí 10. srpna vždy v 8.40.
Přiznávám, že tento nápad na
jakési „vcházení do básní“ chovám tiše v mysli už taky
bezmála čtvrt století, ale stále mi scházel „parťák“,
ochotný se do takového projektu pustit. Až loni se blýsklo
na časy, když jsem dostal do rukou obšírný román faktu
z pera Martina Reinera Básník – román o Ivanu Blatném,
oceněný v letošní soutěži Magnesia Litera jako Kniha roku (z
knihy čerpaly nedávné vltavské Schůzky s literaturou
mapující osudový vztah básníků Jiřího Ortena a Ivana
Blatného, TR 31/2015).
Na Obilním
trhu
Protože je to už čtvrt
století, kdy básník Ivan Blatný vydechl v anglické emigraci
naposledy, objevil se důvod, proč starý nápad uskutečnit
v poněkud pozměněné formě. Martin Reiner, jenž se Blatného
dílem i osobností zabýval snad ještě déle, než se rozhodl
svou knihu zveřejnit, naštěstí souhlasil.
Vzniklo tak pět nepříliš
melancholických zastavení na klíčových místech brněnského
života Ivana Blatného – v zahradě čtyřpatrového domu na
Obilním trhu, do jehož třetího patra chodili za Ivanovým
otcem, básníkem, dramatikem a dramaturgem Lvem Blatným,
členové brněnské Literární skupiny. Když se Ivan Blatný stal
úplným sirotkem (otec zemřel roku 1930, matka o tři roky
později) vychovávaným babičkou (zemřela v roce 1944),
chodili za ním na Obilní trh kamarádi a po válce tam s ním
bydlel Josef Kainar. A především – v tom bytě vznikly
všechny čtyři sbírky, které Ivan Blatný vydal před svou
emigrací do Anglie v roce 1948.
Korzo,
Kunštát, hřbitov
Další zastávka se odehrává
v trojúhelníkovém magickém prostoru brněnského korza „na
soutoku ulic Veselá a Česká“. Tam dodnes najdeme dávný zdroj
příjmů Ivana Blatného – prodejnu optiky původně Arnolda
Klíčníka, Ivanova dědečka, kterou básník po smrti rodičů a
babičky zdědil. V brněnských Žabovřeskách nemineme na
Šmejkalově ulici dům rodičů Vítězslava Nezvala, největšího
literárního otce začínajícího básníka. Následujícím byl
Jindřich Chalupecký, teoretik civilistní poezie Skupiny 42.
S Martinem Reinerem jsme
neminuli ani slavný dům U Březinů v Kunštátě na Moravě. Tam
nacházel své letní útočiště František Halas, jenž si do
Kunštátu zvával na prázdninové pobyty mladé básníky.
V letech 1938 a 1939 mezi nimi nechyběl ani Ivan Blatný.
Právě v Kunštátu se Blatný nejvíce sblížil s Jiřím Ortenem.
Napsali spolu dvě prózy a uzavřeli i fatální životní dohodu,
kterou možná Jiří Orten důsledně naplnil…
Naposledy se zastavíme
s Martinem Reinerem na Čestném pohřebišti brněnského
Ústředního hřbitova. Tam se Ivan Blatný vrátil z Anglie rok
po své smrti a dnes je tam v jednom hrobě uložena také urna
Ivanova otce Lva. Proč je dobře, že otec a syn spočívají bok
po boku mezi významnými osobnostmi Brna (v bezprostřední
blízkosti je například náhrobek Jana Skácela), to vědí ti,
kdo si přečetli Reinerův román Básník. Posluchači se to
dovědí přímo od autora, jenž se ostatně na posmrtném přesunu
Blatného z emigrace do Brna spolupodílel.
Opustíš-li
mne...
Větší část svého života
prožil Ivan Blatný v Anglii, z toho více než třicet pět let
v psychiatrických léčebnách s diagnózou paranoidní
schizofrenie. Na první pohled to vypadá jako názorný příklad
dykovského Opustíš-li mne. Jenomže fakta umožňují také jiný
výklad, jak posluchači Výletů s Vltavou uslyší. Není ostatně
náhodou, že na konci sedmdesátých let minulého století se
náhle Ivan Blatný ozval sbírkou zcela suverénní poezie:
Stará bydliště vyšla 1979 v Torontu a samizdatem šířená
Pomocná škola v Bixley z roku 1982 našla v roce 1987 knižní
podobu v tomtéž nakladatelství ’68 Publishers manželů
Škvoreckých.
A ještě jedno doznání.
Pamětliv definice Milana Kundery z jeho esejistických Slov,
pojmů, situací o tom, že jakmile se spisovatelův život stává
zajímavějším než jeho tvorba, je odstartován proces
posthumní smrti jeho díla, trápila mne otázka, zda se těmito
Výlety s Vltavou nedopouštíme čehosi podobného na Ivanu
Blatném. Pozoruhodná odpověď Martina Reinera naše pětidílné
Melancholické procházky Brnem a okolím uzavírá.
Tomáš Sedláček,
slovesný dramaturg |