|
Alena
Wagnerová, spisovatelka
A
budoucnost? Kam se jen poděla?
„Já myslím, že všechno na
světě se musí změnit, všechno. (...) Za dvě stě, tři sta
nebo tisíc let, na době nesejde, nastane nový, šťastnější
život. My už z toho ovšem nebudeme mít nic, ale žijeme pro
něj už teď, pro tento příští život pracujeme, pro něj
strádáme, my ho už uskutečňujeme,“ říká Veršinin v druhém
dějství Čechovových Tří sester. A dodává: „A jen v tom je
smysl našeho života, naše štěstí.“ Stejně ve hře uvažuje i
Andrej Prozorov. Zatímco všechno nynější se mu protiví, září
pro něho budoucnost příslibem svobody a plnosti života...
Čechovovi hrdinové nejsou
jediní, jejichž zraky se upínají k budoucnosti jako k té
lepší přítomnosti, která teprve přijde. Projekce života mimo
rámec přítomnosti provází v různých formách lidské dějiny od
jejich počátku. Začíná představou existence posmrtného
života, kterou v paleolitu signalizuje pohřbívání mrtvých a
jejich pozdější vybavování předměty denní potřeby, které jim
mají sloužit v onom druhém životě. V Sumeru k tomu patří i
lidské oběti sloužících v hrobech králů, kteří budou
panovníkovi v jeho posmrtném životě dál posluhovat. Ve
starověkém Egyptě se zase stalo podmínkou posmrtného života
uchování tělesné schránky zemřelého jeho balzamováním. A
není celý Starý zákon postaven na očekávání Spasitele, který
přijde a „jímž všechny věci nové učiněny jsou“?
Budoucnost se ovšem tomuto
uvědomění si konečnosti lidského života a snaze o jeho
překonání, jež stojí na začátku vědomé existence člověka,
ještě neříkalo. Tak středověký člověk přeložil vlastně celou
svou existenci do života posmrtného a život pozemský se pro
něho stal jen přípravou na vysvobození a odměnu za jeho
strázně. Teprve osvícenstvím a sekularizací začíná postupné
sklápění k nebi obrácené transcendentály, slibující
spravedlivým blaho života věčného, do horizontály života
pozemského a představa o vykoupení se promění ve víru v
lepší budoucnost. Vize lepšího života ani teď lidi
neopustila, byla jen přeložena na zem. A slibem lepší
budoucnosti na zemi bylo možné lidi klamat stejně jako
příslibem života věčného, který bude následovat po onom
slzavém údolí, jímž je život.
Dvě zvlášť nosné sekulární
podoby našla vize lepší budoucnosti v ideji pokroku a v
utopii socialistické revoluce jako ve svého druhu moderní
verzi vykoupení člověka. Jestliže idea pokroku viděla lepší
budoucnost lidstva v moderní technice, jejíž vývoj učinila
centrem svého úsilí a inženýr se stal jejím demiurgem, pak
dělnické hnutí jako nositel ideje socialistické revoluce se
soustředilo na člověka. Představa lepší budoucnosti, která
naplní vizi jeho osvobození, vize spravedlivého
společenského pořádku byla schopná mobilizovat masy
utlačených a stala se svým způsobem civilizační
transcendentálou, tím, co mělo být uskutečněno na zemi, ale
spojovalo lidi ve jménu vyšších cílů.
„My život na zemi
předěláme!“ zpívali v předvečer druhé světové války členové
Mladé kultury. Po válce dostali ti, kteří ji přežili,
možnost uskutečnit svou vizi lepší společnosti. Jak to
dopadlo, víme. Socialistická utopie, kterou v srpnu 1968
přejely sovětské tanky, skončila o dvacet let později na
smetišti dějin.
A co bude dál? Jen to, co už
je? A to má být všechno? Konec dějin jako konec všech
utopií, ale ne bezpráví, diskriminace a sociální nerovnosti?
Je to, co je, tak dokonalé, že už není třeba myslet dál? Ale
alternativa k tomu, co je, jako by neexistovala.
Budoucnost jako společenský projekt se ztratila z horizontu
našeho myšlení. Co z ní zůstalo, je budoucnost jako projekt
úspěchu individuální existence jakožto nejvyšší životní cíl.
Co by na to asi řekl Veršinin? Byl jen naivní, anebo
pochopil, že ztrátou horizontu změny a nápravy ztrácíme něco
z podstaty našeho lidství? Německý filozof Jürgen Habermas
by k tomu dodal: „Když oázy utopií vyschnou, šíří se na
jejich místě poušť banality a bezradnosti.“
|