Číslo 34 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Martinem Kyšperským.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 



Jak se rodí terorista

Filmaře přitahoval zločin odjakživa. Byli fascinováni ničemnostmi dočasně vítěznými, než byly – i v závislosti na cenzurních požadavcích – po zásluze potrestány. Už v meziválečném období vznikla taková díla jako Malý Caesar nebo Zjizvená tvář, v sedmdesátých letech si zjednala pozornost Coppolova rodinná sága Kmotr, zkoumající zločinnost jako svého druhu regulérní podnikání. Ale vznikaly rovněž životopisy slavných padouchů, většinou vrahů, někdy protokolárně odosobněné (Baader Meinhof komplex, Veřejný nepřítel), jindy zjednávající až dojetí, když se vciťovaly do mysli hlavního hrdiny (Bugsy, Dillinger, Bronson, u nás Kajínek).

Režisér Olivier Assayas se vyhýbá idealizaci i jakémukoli zjednávání sympatií proslulému teroristovi přezdívanému Carlos, majícímu na rukou krev mnoha nevinných obětí.

Francouzský snímek Carlos (neděle 23. srpna, ČT2, 21.55) spadá do první kategorie. Režisér Olivier Assayas se vyhýbá idealizaci i jakémukoli zjednávání sympatií proslulému teroristovi přezdívanému Carlos (vlastním jménem Iljič Ramirez Sánchez), majícímu na rukou krev mnoha nevinných obětí. Vyprávění se odvíjí ve stroze reportážní rovině. Režisér se snaží přiblížit titulního (anti)hrdinu nikoli jen jako bezcitného zabijáka, jenž po dlouhé roky unikal spravedlnosti, ale i jako člověka vyznávající horoucně své sny o spravedlnosti, jakkoli zrůdné a násilně prosazované. A taky se dotýká dilemat, která skrze své činy zanechával v nejbližším okolí, u lidí intimně blízkých i těch, kdož uvěřili jeho poselství.

Náčrt podhoubí, z něhož se rodí násilný protest, postižení politických kontextů sedmdesátých a osmdesátých let, a to jak v evropském prostoru, tak na Blízkém východě, kde Carlos často získává útočiště, stejně jako přiblížení duchovního stavu tehdejší společnosti, to vše vyznívá dosti kuse a nahodile, často jen v plochém dialogickém zpodobnění. Nejdůležitější je analýza Carlosova fanatismu a jeho přesvědčení, že koná správně a prospěšně, že očišťuje.

Carlose zavedou jeho skutky do izolace a beznaděje, posléze je nucen připustit, že nenáviděný kapitalismus sotva nějak poškodil. Nicméně rekonstrukce jednotlivých případů, zvláště útoku ve Vídni, se vyznačují mrazivou výstižností. Rovněž herecké ztvárnění (Edgar Ramirez postihl teroristovu osobnost velice civilně, bez psychopatických šklebů, bez zesměšnění) patří k velkým kladům celého vyprávění.

Spatříme, jak právě zdeformované či přímo chybějící svědomí, vytěsněné absolutizovanou vírou, vede takové jedince nejen k prolévání krve, ale třeba také, jsou-li dopadeni a potrestáni, ke svatozáři mučednictví, přisuzované jim případnými následovníky. Nezáleží přitom na tom, zda zfanatizovaná víra vyvěrá z politického přesvědčení, nebo z náboženských pohnutek, každopádně rozbití stávajících pořádků se stává jediným cílem...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vzpomínka na Láďu
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se rodí terorista
  
Dívejte se
 
  Pozorovat ptáky je důležité
  
Navštivte