Číslo 34 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Martinem Kyšperským.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 



Pozorovat ptáky je důležité

Hudebník, spisovatel, básník a příležitostný zahradní architekt Vratislav Brabenec toho o sobě moc neřekne. A ještě méně o dramatických osudech legendární kapely Plastic People of the Universe, o koncertech, Chartě, věznění. Přesto dokument Evangelium podle Brabence o něm poví víc než rozsáhlé filmové portréty o jiných. Miroslav Janek nenatočil obvyklý medailon, výpověď o „životě a díle“. Jeho film o Brabencově osobnosti je však o to přesvědčivější.

Brabencova osobnost je věrohodná Film má dva protagonisty, vedle Brabence i novinářku Renatu Kalenskou, autorku knižního rozhovoru s Brabencem. Však také film je i o ní a o tom, jak naléhavě, přitom s citlivou empatií se snaží proniknout do Brabencova nitra. Svým způsobem jde o jakési pokračování knížky. Ti dva se spolu vydávají na cestu českou krajinou a vedou dialogy, v nichž se Kalenská ptá, nastoluje témata a přispívá také svými postřehy a názory. Brabenec úspěšně uhýbá obecným otázkám i odpovědím („Slovo šťastnej se mi vůbec nelíbí…“). Nabízí ale něco jiného – myšlenky o zákonech a rovnováze přírody, o mravencích, kteří vědí, kam jdou, o zvláštnostech kolibříka či o tom, že „když přestaneš rozumět, co říkají havrani, jsi ztracená existence“. Rozhovor plyne přirozeně a nenuceně, Brabencova osobnost je věrohodná, divák jeho slova vnímá jako cosi opravdového, osobně prožitého.

Páteří filmu je vztah ke krajině a přírodě vůbec. Po celé délce jsou v něm rozesety Brabencovy stručné, o to však hlubší filozofující věty i kratičké výmluvné útržky vzpomínek na minulost. Malebná krajina východních Čech je snímána tak, aby vynikl její půvab, závratná nekonečnost oblohy, ptáci na elektrickém vedení, detaily stromů a Trosky v pozadí, ale nezamlčely se ani drsné nástrahy cesty, třeba blízkost Valdic jako všudypřítomné memento. Tam totiž chartista Brabenec kdysi zažil tvrdý kriminál.

Je to jiný film. A nelze než souhlasit s jeho protagonistou: „Pozorovat ptáky je důležitější než číst noviny…“

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto Aerofilms


  Vzpomínka na Láďu
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se rodí terorista
  
Dívejte se
 
  Pozorovat ptáky je důležité
  
Navštivte