Číslo 34 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Martinem Kyšperským.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 



„Naučili jsme se, že nám sluší, když hrajeme naživo. Pořád jsme rocková kapela. Ale taky se už nebojíme udělat sladkou, pěknou melodii a pak ji dáme do kontextu s něčím zvláštním. Chce to vyhodit všechno, co je navíc.“Martin Kyšperský, muzikant

Miláček slunce vyšlo v den vašich pětatřicátých narozenin. Byla to náhoda, nebo záměr?

Jak se věci přirozeně blížily ke konci, začalo to být nápadné. Nejen že mi bylo v den vydání třicet pět, ale kapela v tomto roce slaví patnáctiny a tohle je naše desáté album, když počítám i ta první dvě, vydaná vlastním nákladem, a třetí, které jsme si už nechali vylisovat. Je to na jedné straně neuvěřitelné, jak to uteklo, ale zároveň se stalo tolik věcí...

Album startuje píseň Je podzim, což je v případě v červnu vydávané nahrávky, která se navíc jmenuje Miláček slunce, hodně svérázné – a trochu posmutnělé. Co jste tím sledoval?

Ta píseň je jako procházka po krajině. Ta podzimní může člověku připadat melancholická, ale taky vám v tom jemném dešti, který čistí vzduch, může být dobře. Útulně. Líbilo se mi, že to začne bubenickým přechodem a po něm odsekávaná kytara a rovnou zpěv, bez nějaké předehry. Taky se tam zpívá „je podzim, úplně první den“. Ta písnička si o to koledovala.

Když pomineme popové popěvky o prázdninách a plážové pohodě, tak proč vlastně existuje tolik písní o podzimu a tak málo o létě? Je podzim inspirativnější?

My jednu letní máme, jmenuje se V jezeře mléka a mlhy. Sice to zní, jako by se odehrávala někde v bažině, ale to je jen metafora, a skutečné je to, že se tam zpívá o lidech na zahradě uprostřed léta. Nikdy mi nebylo vyloženě smutno během nějaké roční doby, vždycky se to míchalo. Třeba letní procházka městem, děti, milenci, zmrzlina, tramvaje, letní zahrádky, noční toulání... to všechno je až idylické, a přitom je v tom něco smutného, úplně vespod. A naopak sychravá krajina plná větrů a deště s nahými stromy má něco útěšného. Třeba to, že můžete jít domů a dát si v teple polévku.

Mluvil jste o prvních albech Květů vydaných vlastním nákladem. Dnes už je nikdo nezná. Nepřemýšlel jste o tom, nějak je znovu zpřístupnit?

První dvě alba byla monotematická. Hráli jsme je jako jednolitý příběh, bylo to dost infantilní a patřilo to do své doby. Je to tak dávno... Možná je někdy vydáme, ale teď se mi do toho nechce, žiju tím, co je nové. To naopak třetí album jsme prodávali a ty písničky jsme hráli na více koncertech. Když se cédéčko rozprodalo, udělali jsme v roce 2009 remaster a reedici. Je tedy k mání a já ho mám moc rád. Dokonce jsme před dvěma lety na koncertě celou tu desku, jejíž název je Daleko hle dům, zahráli v původní sestavě na speciálním koncertě. To byl jeden z nejlepších okamžiků z patnácti let Květů.

Kam se v průběhu těch patnácti let kapela posunula, jak byste její vývoj přiblížil s ohledem na nové album Miláček slunce?

Naučili jsme se, že nám sluší, když hrajeme naživo. Pořád jsme rocková kapela. Ale taky se už nebojíme udělat sladkou, pěknou melodii a pak ji dáme do kontextu s něčím zvláštním. Chce to vyhodit všechno, co je navíc.

Předešlé album Bílé včely jste odstartoval písní o osudech svých kamarádů a příběhy jiných lidí se objevily i v dalších skladbách. Je v tomto ohledu nová deska již čistě osobní záležitost?

Vlastně ani nerozlišuji, jestli píšu o sobě, nebo o jiných. Vždycky je v tom hodně fikce a to, co vypadá jako věrohodná věc, si ve skutečnosti často vymýšlím. Napsal jsem několik písní o starých lidech a o stáří jako takovém. Na nové desce je taková písnička, která se jmenuje Jablka. Já nevím, jaké stáří je. Moji prarodiče mi toho moc nestačili říct. Ale když jsem viděl uprostřed zimy taková jablka na stromě, napadlo mne to. Nikdo už je nechce, překročila svůj čas. Tu skladbu si vybrali Robin Kvapil a Čestmír Kopecký do svého připravovaného filmu o Brně.

Jednou z nových skladeb je Syn, napsal jste ji pro vaše dosud nenarozené dítě. To je originální. Písní inspirovaných vlastními potomky jsou mraky, ale skladba o synovi, který jaksi ještě není na světě, o té jsem neslyšel... Nebo už je to jinak a syn je na cestě?

„Jsem mrzout a spoustu věcí nesnáším. Krasořečnění, sentiment bez nadhledu, chlapáctví, klišé... Zkouším tím vším nějak prokličkovat s co nejmenšími ztrátami.“

Možná už je na cestě vesmírem, ale za devět měsíců to asi ještě nebude. To je takový popis toho, jak člověk sní o svém dítěti, ale mluví k duchovi. Ono ještě není. Můžete takhle myslet naopak i na své předky. Aniž bych měl zkušenosti s drogami, nekouřím ani trávu, mívám někdy silné pocity, pro které není lehké najít přesná slova, ale například tam patří něco jako smazání identity. Jako bych já byl můj otec, jako by můj děda byl můj syn. Zní to švihle, nedokážu to popsat.

Další ze silných písní nového alba se jmenuje ČKNO, dešifrováno – Český klub německých ovčáků. Jak vás tahle tíživá skladba o smutku napadla, a proč němečtí ovčáci?

Právě tuhle ceduli jsem viděl na Vysočině. Je to sice o samotě, ale při verši „český klub německých ovčáků a vítěz poháru vítězů pohárů“ se lidé spíše smějí. Pak ještě musím říct, že slogan „Sám pod nebem podmračeným“ je z knihy Život a dílo skladatele Foltýna. Moje milovaná věc. Foltýn byl naprostý zoufalec a tu báseň ukradl spolužákovi. Já ji teď ukradl jemu. Celé to je pro mne zábava.

Uklízím pokoj je jiná zajímavá píseň – doplnil jste ji samply s hlasem herce Vladimíra Ráže o hudbě jako chaosu zvuků drásajících sluch a obraty typu „Myšpulín v plamenech“ a „ve skříni je zahrabaná tma“. Dá se ta surrealistická skladba vysvětlit? A stojíte vůbec o to, aby vaší tvorbě bylo za každou cenu rozumět?

Vysvětlit ne. Můžu k tomu zkusit něco říct, ale opatrně, abych nevybrakoval veškeré tajemství, co to ještě má. Ideálně by to mělo být bez vysvětlení – buď se ti to líbí, nebo ne. Nebo ještě lépe: Mělo by to s tebou něco dělat. Může to být i odmítnutí, a třeba se k tomu vrátíš po letech a potkáme se. Ale tma je ve skříni zahrabaná každopádně!

Ke Květům patří vedle surrealismu podle mě i romantismus. Vzpomínám třeba na píseň Pole, tráva a činžáky z Bílých včel, na novém album je zase Věrka. To jsou svým způsobem hořkosladké milostné balady. Považujete se za romantika?

Asi ano. Láska člověka omámí a cloumá s ním a on pak píše písničky o citech, ve kterých je těžké se vyznat, natož je unést.

 Je o vás známo, že vás těší i výtvarné umění. Vaše koláže ostatně zdobí buklety alb Květů. Vaše písně rovněž působí dojmem, jako by vznikaly zmíněnou technikou. Je princip koláže klíčem k vaší tvorbě?

V textech se dá o kolážích mluvit jen maličko. Že se připlete do jednoho příběhu asociace na související detail, to se stává snad každému textaři. Někdy věci zcizuji tím, že vkládám zdánlivě nesouvisející obrazy. Ale nedělám to tak, že bych ta témata tahal z klobouku a míchal. Dávám je k sobě právě proto, že mám pocit, že to tak má být a intenzita se zesiluje. Jsem mrzout a spoustu věcí nesnáším. Krasořečnění, sentiment bez nadhledu, chlapáctví, klišé... Zkouším tím vším nějak prokličkovat s co nejmenšími ztrátami.

Mezidobí mezi posledními alby Květů jste věnoval spolupráci s jinými interprety. Začněme „nejviditelnější“ z nich – kapelou Mucha. Kdy jste začal věřit, že se Nikola Muchová tak výrazně prosadí? Co je její největší premisou?

Niky je hitmaker a má kouzlo, které se dá těžko popsat. Určitě v tom hraje roli upřímnost. Co na srdci, to na jazyku, nechce být princezna. Věděl jsem, že to bude fungovat, protože se mnou samotným to něco dělalo. Totálně se vymykala desítkám písničkářek, které potkávám. A taky jsem si říkal, že to kouzlo by chtělo nějak dostat na desku, protože nahrávka, kterou jsem dostal, byla příšerná. Tak jsem sehnal kapelu a začal aranžovat. Šlo o to, aby to byl bigbít, ale žádná stupidita. Já myslím, že ten dnešní stav je super.

Milan Šefl, publicista

Foto Tomáš Vodňanský

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 10. 8.



  Vzpomínka na Láďu
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se rodí terorista
  
Dívejte se
 
  Pozorovat ptáky je důležité
  
Navštivte