|
Londýnské nábřeží výtvarníků
Dva vynikající malíři 19.
století – Joseph Mallord William Turner a James Abbott
McNeill Whistler – se sice nikdy nemohli setkat, ale kromě
ojedinělé a nezaměnitelné tvorby je spojuje i místo, kde
naposledy vydechli – nábřeží v londýnské čtvrti Chelsea. O
obou výtvarnících přinášel v uplynulých měsících i letech v
pořadech Vltavy řadu informací autor článku, který pro
čtenáře Týdeníku Rozhlas připravil další podrobnosti z
jejich života.
Na poklidné nábřeží Temže
známé dnes jako Cheyne Walk mnoho turistů nezavítá. Množství
projíždějících aut tu značně převyšuje počet pěších…
Dopravní hluk však nijak neruší nádherný výhled na
protilehlý břeh řeky, kde můžeme vidět třeba farní kostel
St. Mary, kde se v roce 1782 oženil malíř, básník a zejména
vizionář William Blake. Za pozornost ale stojí samotná
Cheyne Walk, kterou lemují většinou starobylé domy. Těžko
bychom totiž v Londýně našli jinou ulici s větší koncentrací
významných osobností, které na daném místě žily.
Premiér i
rocker
Tak například tu bydleli
někdejší britský premiér David Lloyd George, spisovatelka a
pacifistka Vera Brittain, sufražetka Sylvia Pankhurst, herec
Laurence Olivier či spisovatelka George Eliot. Krátce, v
roce 1968, tu pobyl i rocker Mick Jagger. Především však
bylo nábřeží domovem – a nezřídka i inspirací – pro mnohé
výtvarníky. Krom Turnera a Whistlera tu v průběhu staletí
žili třeba krajinář Cecil Gordon Lawson, sochař a přítel
Augusta Rodina John Tweed, malíři Walter Greaves i Philip
Wilson Steer a také přední představitel prerafaelitů Dante
Gabriel Rossetti, s nímž se Whistler přátelil. Takže Cheyne
Walk bychom klidně mohli přezvat na „nábřeží výtvarníků“…
Věrný
Londýňan
Předchůdce impresionistů
Joseph Mallord William Turner se narodil 19. dubna 1775. Na
svět přišel v tehdy temné a přelidněné části starého Londýna
nedaleko Covent Garden. Možná právě proto tolik miloval
světlo a snažil se je zachytit ve svých obrazech. Jeho rodný
dům v uličce Maiden Lane již dávno zbořili, nahradila jej
nová stavba, v níž je nyní hostinec. To, že tu světlo světa
spatřil slavný malíř, připomíná jen modrá kulatá plaketa na
fasádě. Na východní straně ústí Maiden Lane do Southampton
Street, kde více než sto let po Turnerově narození pracoval
v galerii Goupil mladý Vincent van Gogh…
William Turner sice později
procestoval téměř celou Británii, putoval po mnohých
evropských zemích (v roce 1835 navštívil také Prahu, kde
vytvořil více než šedesát skic), ale rodnému Londýnu zůstal
vždy věrný. Na konci 18. století se přestěhoval do Harley
Street, známé především jako „lékařská ulička“. V roce 1804
Turner otevřel svou vlastní galerii na rohu Harley Street a
Queen Anne Street. O tři roky později zakoupil pozemek v
Twickenhamu, kde si v roce 1813 nechal podle vlastního
návrhu postavit malou vilku, kterou nazval Sandycombe Lodge.
O třináct let později vilku prodal, nenaplnily se jeho
plány, aby v ní byl zřízen domov pro chudé výtvarníky.
Přesto dům dodnes stojí ve víceméně původním stavu. Od roku
2005 se o něj stará Turner´s House Trust, který v současné
době hledá finanční prostředky na nutné restaurování vily. I
tak však každé první sobotní odpoledne v měsíci umožňuje
veřejnosti prohlídku zchátralého interiéru Turnerova domu.
Admirál
Booth
Na sklonku svého života, v
říjnu 1846, se tehdy již slavný malíř přestěhoval do čtvrti
Chelsea, do malého domu na nábřeží. Adresa v té době zněla
číslo 6 Davis Place, Cremorne Road, dnes je to 110 Cheyne
Walk. Pod střechou domu nechal vybudovat ateliér, vlastně
ale spíše jakousi galerii či depozitář pro své rozsáhlé
dílo. Již téměř nemaloval, v Královské akademii však
pravidelně vystavoval své starší práce.
Právě v tomto domě na
nábřeží, možná při pohledu na milovanou řeku, napsal svou
poslední vůli, v níž velkoryse odkázal národu téměř tři sta
olejomaleb a kolem třiceti tisíc skic a akvarelů včetně tří
stovek skicářů. Byl to skutečně velkorysý dar, asi jeden z
největších v dějinách výtvarného umění. Od roku 1968 většinu
z Turnerových prací vlastní galerie Tate. Sedm olejomaleb,
které reprezentují to nejlepší z jeho tvorby, si ponechala
Národní galerie, která se původně o jeho odkaz starala.
V Chelsea si Turner přál
zůstat v anonymitě, proto jej sousedé znali jako pana Boothe
či dokonce jako „admirála“ Boothe. Proč právě toto jméno?
„Vypůjčil“ si jej od své o třiadvacet let mladší přítelkyně
Sophie Boothové, s níž se seznámil již ve dvacátých letech v
přímořském městečku Margate. Vlastnila penzion, v němž
Turner vždy přebýval, když tam skicoval mořské pobřeží. Po
smrti jejího manžela s ní malíř navázal více než přátelské
styky… A byla to právě ona, kdo se o nemocného mistra v
Chelsea starala.
William Turner zemřel 19.
prosince 1851 v deset hodin ráno. Poslední slova velkého
malíře prý zněla: „Slunce je bůh.“ Odešel malíř, který se v
posledním tvůrčím období stále více oprošťoval od pevného
tvaru věcí a jejich barev a snažil se zachytit jen svůj
vjem, který vzbuzovalo spojení světla a barev v atmosféře.
Američan v
Londýně
Na opačném konci nábřeží
Cheyne Walk měl svůj dům James Abbott McNeill Whistler,
který se sice narodil 11. července 1834 v městečku Lowell v
americkém státu Massachusetts, ale jehož tvůrčí život je
neodmyslitelně spojen s Londýnem.
Když mu bylo devět let,
přijel se svou matkou do Petrohradu, kde se jeho otec
podílel na stavbě železnice. Na tamní akademii také dostal
první lekce v kreslení. Po smrti otce v roce 1849 se vrátili
do Ameriky. Whistler začal studovat na vojenské akademii ve
West Pointu, studia však nedokončil. V roce 1855 odjel do
Paříže. Pohltilo jej výtvarné umění, navštěvoval Louvre, kde
kopíroval staré mistry. V roce 1859, tedy osm let po smrti
Williama Turnera, přijel do Londýna a začal tvořit sérií
grafik Temže (Thames Set). V britské metropoli pak s malými
přestávkami, když navštívil například Francii, Itálii či
Nizozemsko i Normanské ostrovy, zůstal až do své smrti 17.
července 1903.
Je zajímavé, že dnes u nás
patří Whistler k méně známým malířům, zejména širší
veřejnosti toto jméno nic neříká. Ovšem na počátku minulého
století tomu bylo právě naopak. Například Ottův Slovník
naučný z roku 1908 uvádí pod heslem Whistler: „Psáno o něm
mnoho.“ V Praze také po jeho smrti vyšlo v různých
časopisech několik obšírných nekrologů.
V roce 1863 se Whistler
přestěhoval do Lindsey Row, která je dnes součástí nábřeží
Cheyne Walk. Dům, který stál nedaleko starého Batterseaského
mostu, mu sloužil jako dobrá základna pro tvorbu jeho
„nokturn“ – studií a olejomaleb, v nichž ztvárnil právě toto
přemostění Temže. Často jej maloval i z pronajatého člunu.
Starý most dnes již nestojí, v roce 1890 jej nahradil nový,
podle návrhu sira Josepha Bazalgetta. Dodejme, že
Whistlerova „nokturna“ jsou až monetovské studie světla.
Ostatně s Claudem Monetem se dobře znal, byl to jeho přítel.
Whistlerův dům se dochoval
do současnosti, i když působí opuštěně a trochu zchátrale.
Modrou plaketu, která připomíná slavného malíře, lze
přehlédnout, protože ji při pohledu od nábřeží zakrývají
mohutné stromy. Nelze však přehlédnout malířovu sochu, která
byla v roce 2005 odhalena ve stínu platanů přímo nad řekou u
severního vyústění Batterseaského mostu. Vytvořil ji sochař
Nicholas Dimbleby, nejmladší syn proslulého rozhlasového a
televizního reportéra BBC Richarda Dimblebyho, prvního
válečného zpravodaje britské rozhlasové stanice. Rovněž jeho
starší bratři Jonathan a zejména David jsou britským divákům
dobře známí z televizních obrazovek. Nicholas tak zůstává v
jejich stínu.
Wapping od
Anděla
I když byl vlastně Whistler
světoobčanem, Londýn mu učaroval, vytvořil tam svá nejlepší
díla. Odměnil se mu tím, že ztvárnil dnes již neexistující
život na Temži i kolem ní a také různé mosty, které dnes již
nestojí, nahradily je modernější konstrukce. Na jeho
plátnech tak můžeme vidět, jak vypadala řeka a její okolí
před více než sty lety. Tehdy byla plná bárek, nákladních
člunů i plachetnic. Stačí se ostatně vydat z Chelsea po
proudu do čtvrti Rotherhithe, kde v části zvané Bermondsey
dodnes stojí hostinec The Angel (tedy po našem U anděla), z
jehož terasyWhistler maloval v letech 1860 až 1864 svůj
proslulý obraz Wapping, tedy londýnskou čtvrť na protilehlém
břehu Temže.
Hostinec, jehož vznik sahá
až do 15. století, stojí včetně terasy nad řekou dodnes.
Ovšem pohled na protilehlý Wapping je zcela odlišný – Temže
v současnosti působí opuštěně, jen občas kolem propluje
výletní nebo nákladní loď… Buďme proto americkému malíři
vděční, že pro nás zachytil dávnou atmosféru řeky, bez níž
by Londýn nikdy nevznikl!
Jaroslav Beránek,
publicista
Foto Jaroslav Beránek |