|
Milan
Slezák, komentátor ČRo
Prosím,
nekraďte starožitnosti!
Představte si, že jistého
červencového dne objevili na dvorku Muzea islámských a
blízkovýchodních kultur v izraelském městě Be’er Ševě
záhadný vak. A v něm dvě kamenné koule a dopis tohoto znění:
„Tohle jsou dva projektily z římských balist z Gamly, z
obytné čtvrti na úpatí hory. Ukradl jsem je v červenci 1995
a přineslo mi to jen samé potíže. Prosím, nekraďte
starožitnosti!“ Vedle toho byla v tašce ještě mapka, na níž
bylo označeno, kde zloděj, kající se po dlouhých dvou
desetiletích, kameny uzmul. Co přesně ho k pokání vedlo, o
tom můžeme jen spekulovat. Izraelský list Ha’arec nadhodil
myšlenku, že to mohly být výčitky matky. Anebo ho hryzlo
svědomí a vědomí, že zcizení památky je v Izraeli trestné. K
pokání ho mohly také dohnat nepěkné příhody, které se mu
sřetězily. V Česku si při takové příležitosti můžeme
vystačit jen s příslovím, které v umravněné formě
prohlašuje, že čert vždy kálí na větší hromadu – ale v
Izraeli, jak vidno, člověk raději zapátrá, kdy kde
trestuhodně ukradl nějaký cenný šutr.
A že je tam takových kamenů
nepřeberně!
Co je ale zajímavého na tom
vráceném páru koulí o průměru patnáct centimetrů? Takových
projektilů se přece v Gamle našlo kolem dvou tisíc. O dva
méně nebo více – co se tím změní? Mluvčí Izraelského
památkového úřadu Joli Shwartzová říká, že vrácené předměty
mají nezměřitelnou historickou a finanční hodnotu, protože
každý z těchto artefaktů je svět sám o sobě. To může znít
hluše – pokud neznáme historické, politické, ale i
psychologické souvislosti. Gamla alias starověká Gamala
kdysi vzkvétala jako židovské město na území, které je dnes
z hlediska mezinárodního práva syrské, které však Izrael v
osmdesátých letech anektoval. Za židovského povstání v
závěru Neronovy vlády dobývali Gamalu Římané. A nešlo jim to
zlehka, o čemž právě svědčí velký počet projektilů pro
balisty a kovových hrotů šípů, které v troskách města
zůstaly. Římské obléhání Gamaly barvitě popsal někdejší
velitel židovských sil v Galileji Josef, který však v té
době už byl u Římanů. Židé kladli obléhatelům tuhý odpor, a
když už bylo město dobyto, mnozí skočili i se ženami a dětmi
do propasti, která zela pod Gamalou, jen aby se nedostali do
zajetí, kde by je nečekalo nic pěkného. Jak píše Josef (aneb
Flavius Josephus), „velmi mnoho zajatců Titus (= dobyvatel
Jeruzaléma) rozdal po provinciích, aby mohli být v
amfiteátrech zahubeni mečem nebo divou zvěří“. Obrana Gamaly
se dnes v Izraeli vysoce cení. A to zároveň ovlivňuje i
izraelský postoj ke všemu, co zůstalo v troskách města
zachováno.
Navíc je možné, že ty dvě
řečené koule do balisty nevyrobili Římané, ale že je na
místě přitesali židovští váleční zajatci. V tom jasno nikdy
mít nebudeme. Zato toho hodně víme o římských obléhacích
strojích. Metaly nejen kameny (a často o mnohem větším
průměru než patnáct centimetrů), ale i šípy a další
předměty. Měly různé názvy, například onager (divoký osel)
nebo škorpion, měly různou velikost a jednu společnou
vlastnost: byly vysoce výkonné. Josef ve Válce židovské
popisuje, jak kámen vržený z římského obléhacího stroje
urazil hlavu jeho spolubojovníkovi a odmrštil ji desítky
metrů od zasaženého těla. Jiné stroje dokázaly účinně bořit
hradby.
Od líté války zpět k vráceným památkám: zpráva z Be’er Ševy
není zas takové unikum, jak se to může na první pohled
jevit. Před časem vrátil newyorský kněz do Jeruzaléma kámen,
který tam před více než deseti lety zcizil jeho farník,
jemuž se to po čase také rozleželo a přišlo mu, že by měl
krádež odčinit. Známý je i případ Izraelce z Tel Avivu,
který v ložnici přechovával dva tisíce let starou židovskou
rakev, aniž by tušil, čím že si to místnost zdobí. Když mu
to došlo, i on předmět disciplinovaně odevzdal. |