Číslo 34 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Martinem Kyšperským.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Milan Slezák, komentátor ČRo

Prosím, nekraďte starožitnosti!

Představte si, že jistého červencového dne objevili na dvorku Muzea islámských a blízkovýchodních kultur v izraelském městě Be’er Ševě záhadný vak. A v něm dvě kamenné koule a dopis tohoto znění: „Tohle jsou dva projektily z římských balist z Gamly, z obytné čtvrti na úpatí hory. Ukradl jsem je v červenci 1995 a přineslo mi to jen samé potíže. Prosím, nekraďte starožitnosti!“ Vedle toho byla v tašce ještě mapka, na níž bylo označeno, kde zloděj, kající se po dlouhých dvou desetiletích, kameny uzmul. Co přesně ho k pokání vedlo, o tom můžeme jen spekulovat. Izraelský list Ha’arec nadhodil myšlenku, že to mohly být výčitky matky. Anebo ho hryzlo svědomí a vědomí, že zcizení památky je v Izraeli trestné. K pokání ho mohly také dohnat nepěkné příhody, které se mu sřetězily. V Česku si při takové příležitosti můžeme vystačit jen s příslovím, které v umravněné formě prohlašuje, že čert vždy kálí na větší hromadu – ale v Izraeli, jak vidno, člověk raději zapátrá, kdy kde trestuhodně ukradl nějaký cenný šutr.

A že je tam takových kamenů nepřeberně!

Co je ale zajímavého na tom vráceném páru koulí o průměru patnáct centimetrů? Takových projektilů se přece v Gamle našlo kolem dvou tisíc. O dva méně nebo více – co se tím změní? Mluvčí Izraelského památkového úřadu Joli Shwartzová říká, že vrácené předměty mají nezměřitelnou historickou a finanční hodnotu, protože každý z těchto artefaktů je svět sám o sobě. To může znít hluše – pokud neznáme historické, politické, ale i psychologické souvislosti. Gamla alias starověká Gamala kdysi vzkvétala jako židovské město na území, které je dnes z hlediska mezinárodního práva syrské, které však Izrael v osmdesátých letech anektoval. Za židovského povstání v závěru Neronovy vlády dobývali Gamalu Římané. A nešlo jim to zlehka, o čemž právě svědčí velký počet projektilů pro balisty a kovových hrotů šípů, které v troskách města zůstaly. Římské obléhání Gamaly barvitě popsal někdejší velitel židovských sil v Galileji Josef, který však v té době už byl u Římanů. Židé kladli obléhatelům tuhý odpor, a když už bylo město dobyto, mnozí skočili i se ženami a dětmi do propasti, která zela pod Gamalou, jen aby se nedostali do zajetí, kde by je nečekalo nic pěkného. Jak píše Josef (aneb Flavius Josephus), „velmi mnoho zajatců Titus (= dobyvatel Jeruzaléma) rozdal po provinciích, aby mohli být v amfiteátrech zahubeni mečem nebo divou zvěří“. Obrana Gamaly se dnes v Izraeli vysoce cení. A to zároveň ovlivňuje i izraelský postoj ke všemu, co zůstalo v troskách města zachováno.

Navíc je možné, že ty dvě řečené koule do balisty nevyrobili Římané, ale že je na místě přitesali židovští váleční zajatci. V tom jasno nikdy mít nebudeme. Zato toho hodně víme o římských obléhacích strojích. Metaly nejen kameny (a často o mnohem větším průměru než patnáct centimetrů), ale i šípy a další předměty. Měly různé názvy, například onager (divoký osel) nebo škorpion, měly různou velikost a jednu společnou vlastnost: byly vysoce výkonné. Josef ve Válce židovské popisuje, jak kámen vržený z římského obléhacího stroje urazil hlavu jeho spolubojovníkovi a odmrštil ji desítky metrů od zasaženého těla. Jiné stroje dokázaly účinně bořit hradby.

Od líté války zpět k vráceným památkám: zpráva z Be’er Ševy není zas takové unikum, jak se to může na první pohled jevit. Před časem vrátil newyorský kněz do Jeruzaléma kámen, který tam před více než deseti lety zcizil jeho farník, jemuž se to po čase také rozleželo a přišlo mu, že by měl krádež odčinit. Známý je i případ Izraelce z Tel Avivu, který v ložnici přechovával dva tisíce let starou židovskou rakev, aniž by tušil, čím že si to místnost zdobí. Když mu to došlo, i on předmět disciplinovaně odevzdal.


  Vzpomínka na Láďu
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se rodí terorista
  
Dívejte se
 
  Pozorovat ptáky je důležité
  
Navštivte