www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 35 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvkyní.
s Evou Dřízgovou-Jirušovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Revival aneb Jak se vrátit na pódium

První filmy Alice Nellis (Ene bene, Výlet) strhávaly bezprostředností, vzdáleny jakýmkoli poučkám o dramatickém vyklenutí příběhu. Naopak její poslední díla, Mamas & Papas, Perfect Days a rovněž nyní vysílaný Revival (sobota 29. srpna, ČT1, 21.20) se podřizují obratně vykrouženým schématům, do nichž se vtěsnávají často rozložité, protichůdně utkávané osudy. Postup je to ovšem divácky vstřícnější, protože výrazněji souzní s očekáváním publika, nabízí i větší příležitost postavám a jejich počínání držet palce.

Revival pojednává o znovuzrození kdysi slavné hudební skupiny Smoke

Revival pojednává o znovuzrození kdysi slavné hudební skupiny Smoke, které je však nachystáno jako ekonomicky výdělečný produkt: prohnaný manažer totiž vymyslel všelijaké senzace, jež mají vybudit zájem bulváru i publika o staré pány, kteří se po desetiletích s hudebními nástroji v rukou opět shledávají. Jeden z nich (Karel Heřmánek jej s tragikomickým smolařstvím představuje jako ustavičného štvance před doléhajícími závazky) se totiž k takové akci – samozřejmě bez vědomí ostatních – ochotně propůjčí; vždyť kdo nepotřebuje peníze.

Deziluzivnímu pozadí celého příběhu, který se týká současnosti podléhající mediálním masážím, i příčinám někdejšího rozpadu, nyní vypočítavě vydávaným za politické, schází hlubší rozkreslení. Režisérka je zamlžila anekdotickou mozaikou veselých historek, jak je aktéři příběhu prožívají, často bohužel s přebujelým zveličením zápletek a vedlejších postav. Postupně se jak v zakřiveném zrcadle vystřídají vypočítavá bezohlednost, naivita i zásadové postoje, mihne se manželská nevěra i generační rozpory.

Alice Nellis svůj umný konstrukt, kde nalezneme špetku dojetí, špetku humoru, špetku zadostiučinění, špetku solidárního souznění ve smyslu „Buďme na sebe hodní“, okořenila osvědčenou příměsí trefných postřehů. Leccos se povedlo, zejména lakonické dovětky či postřehy, jak (si) je sdělují jednotlivé postavy. Nápadité jsou kupříkladu komentáře týkající se na pódium vhazovaných dámských kalhotek.

Oceníme prvky autentického zakotvení, jak ukazuje volba skutečných sálů v Praze i mimo ni, nebo zapojení existujících časopisů do toku vyprávění (Rock & Pop, Respekt), jejichž referování dotváří věrohodnou iluzi mediální odezvy. Písničky nazpívali sami herci – a vedle Heřmánka jistě potěší i Bolek Polívka, Miroslav Krobot, Marián Geišberg či Vojta Dyk.

Jan Jaroš, filmový publicista


Revival aneb Jak se vrátit na pódium
  Revival aneb ...
  Dívejte se
  Finální akordy našich životů
  Finální akordy našich životů
  
Navštivte
  Reportér přírody Oldřich Unger
  Reportér přírody Oldřich Unger
  
Téma