www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 35 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvkyní.
s Evou Dřízgovou-Jirušovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


„Někdy mám dojem, že pokora se dnes moc nenosí, ale dle mého názoru je životně důležitá. Z lidí, kteří pokoru neznají, mám pocit, že neznají ani své pravé místo zde, nenalézají vnitřní klid a nakonec ani naplnění svých očekávání.“Rozhovor s Evou Dřízgovou-Jirušovou

Co se ve vás ozve, když se řekne rodné město, rodná krajina?

Čistá a voňavá příroda Moravského krasu, hluboké lesy plné hub, vápencové skály, po kterých mohou lézt i děti v Rudickém údolí, kde se propadá ledová řeka hluboko do spleti jeskyň. Tady jsem prožila krásné dětství – svobodné, bezstarostné a poměrně lehkomyslné. V mém dívčím památníčku mám napsáno od paní učitelky z první třídy: „Buď v životě vždy šťastná, ale střez se lehkomyslnosti.“ Tenkrát jsem to moc nechápala, ale dnes vím, že jsem si jako dítě z ničeho hlavu nelámala, na rozdíl od těch, kteří se pak důsledky mých mnohých prohřešků snažili napravovat.

Má člověk někam patřit, nebo může žít bez toho, čemu říkáme kořeny?

Kořeny a své místo v životě vnímám jako dvě důležité životní linie, které se protínají ve vaší osobnosti, ale nemusí zákonitě mířit podobným směrem. Samozřejmě, že se člověk už svým narozením dostává do jistého prostředí, které ho více či méně ovlivňuje po celý život. Své kořeny nikdy nepřeskočíme, jsou naší součástí a s postupujícím věkem si je více uvědomujeme. Já osobně někam patřit potřebuji. Potřebuji mít kolem sebe okruh lidí, které mám ráda, vážím si jich a naopak oni mne. Moje kořeny, ke kterým řadím také své vzpomínky na dětství a prarodiče, mi pomáhají pochopit samu sebe, svoje postoje a zásady, které nemohu změnit.

Jací byli vaši rodiče a prarodiče?

Krom toho, že se u nás velmi mnoho zpívalo, tak jsem si o studium hry na klavír a zpěvu řekla sama. Maminka hrávala jako dítě na housle a tatínek zase rád poslouchal operu. Doma jsme však neměli gramofon, takže musela stačit pouze rozhlasová a později televizní nabídka. K opeře jsem se blíže dostala až během svého studia v Brně na konzervatoři. Ale z dnešního pohledu to domácí zpívání především národních písní bylo to nejlepší, co mi mohli rodiče dát. Šlo o radost ze zpěvu, o poznávání národního dědictví – hudebních kořenů – a pocit sounáležitosti. Prarodiče z obou stran jsem měla v jedné vesnici, každé na jednom kopci. A tak jsme o prázdninách přebíhali od jedněch k druhým.

Kdy a kde se ve vás zrodila touha zpívat?

Maminka mi říkala, že jsem zpívala dřív, než mluvila, a s hrdostí dodnes vzpomíná na mé vystoupení v mateřské školce. Myslím, že ta touha byla založena již v prenatálním životě. Mám sestru o dva roky starší, a když jsem byla v bříšku, maminka jí mnoho zpívala a já byla u toho.

Jaké jste měla učitele a čím vás ovlivnili?

Nejraději jsem měla paní učitelku z první a druhé třídy. Mamince často říkávala, že jsem horší než pět kluků, ale když zpívám, tak jsem jako anděl. Nejvíce mne ovlivnila paní učitelka Škápíková z hudební školy. Zpívaly jsme sólově, dua, tria a také sbory různých stylů a období, zpívaly jsme i současné autory a absolvovaly jsme úspěšně mnohá vystoupení a soutěže.

Jaké jste měla v dětství ráda knížky, filmy, muziku?

Jako dítě jsem nebyla obzvláště náruživý čtenář, spíše jsem až do večera běhala po venku s kamarády. Tehdy ale byla naštěstí ve škole povinná četba a na ni se přísně dohlíželo. Čtenář se ve mně probudil až s přicházejícím dospíváním, nejdříve to byla červená knihovna, milovala jsem také severské ságy, pak přišlo období historických románů, Loukotková, Kaplický, Sienkiewicz, Waltari, Feuchtwanger... Do kina se chodilo převážně na české filmy a z těch zahraničních jsem milovala italské a francouzské komedie. Ono toho mnoho jiného na výběr ani nebylo. S hudbou to také nebylo bůhví jaké. První gramofon jsem měla, až když jsem studovala na konzervatoři. To se pak každá deska, kterou jsem dostala nebo kterou jsem si vypůjčila, obehrávala mnohokrát dokola. Jedny z prvních milovaných byly Smetanova Má vlast a Beethovenova 9. symfonie s předehrami Egmont a Coriolan.

Hodně jste toužila dostat se na konzervatoř?

Studium konzervatoře jsem si sama vybrala a myslím, že rodiče byli rádi, že mám jasnou představu o tom, co chci studovat. Původně jsem si však myslela, že půjdu po studiu učit jako ta moje milovaná paní učitelka. Během studia jsem však „objevila“ svět opery a divadla, který mi učaroval, a já zatoužila být jakýmkoliv způsobem jeho součástí. Studium na brněnské konzervatoři mi otevřelo pomyslná dvířka do světa hudby a divadelního umění a vcelku dobře mě teoreticky i prakticky připravilo. Když však po mnoha letech a s odstupem přemýšlím nad tím, kdo mne nejvíce ovlivnil, pravděpodobně bych řekla, že Richard Novák, který byl tehdy jedním z pedagogů pěveckého oddělení a mne samotnou paradoxně ani neučil. Jeho osobnost, pokora ke všemu, co dělal, poctivost, opravdovost, profesionalita a lidská moudrost mne zasáhly již tehdy a trvá to dodnes.

Za jakých okolností jste získala první angažmá v Olomouci?

Z olomoucké opery jsem dostala nabídku nastudovat roli Mařenky z Prodané nevěsty poté, co mne slyšel zpívat v běžné hodině zpěvu tehdejší šéf opery Reginald Keffer. Já ani nevěděla, kdo to ve třídě sedí. Mařenku jsem se rychle naučila a skočila jsem na jeviště rovnýma nohama bez orchestrální zkoušky, jen letmo informovaná o režii. Sama jsem vlastně ani netušila, jak budu fungovat. Bylo to docela riskantní, ale vyšlo to, na jevišti jsem se cítila jako doma, velmi svobodně a šťastně. Na základě tohoto představení mi bylo nabídnuto angažmá v Olomouci a během těch dvou let jsem nastudovala krásné role, jako byly například Vendulka ze Smetanovy Hubičky, Terinka z Dvořákova Jakobína anebo Kleopatra z Händelova Julia Caesara, za kterou jsem dostala i Cenu Oldřicha Stibora. Ráda vzpomínám na Ondru Doležala, Ivetu Žižlavskou, Irenu Vašíčkovou nebo třeba Ríšu Haana, se kterým se profesně setkáváme dodnes. Byli jsme mladí a v Olomouci jsme si to řádně užívali.

„Když s odstupem přemýšlím nad tím, kdo mne nejvíce ovlivnil, pravděpodobně bych řekla, že Richard Novák, který mne samotnou paradoxně ani neučil. Jeho osobnost, pokora ke všemu co dělal, poctivost, opravdovost, profesionalita a lidská moudrost mne zasáhly již tehdy a trvá to dodnes.“

Asi nebylo snadné odejít ze starobylé Olomouce do města smogu a hlučících továren?

Však jsem také první nabídku do Ostravy odmítla. Pak jsem si to ale rozmyslela a dnes nelituji. V ostravské opeře panoval vždy dobrý duch, nebyla zde úrodná půda pro intriky a nedobré praktiky ve vztazích mezi kolegy. Pěstoval se zde bodrý humor a na jevišti se táhlo za jeden provaz napříč generacemi. V Olomouci to z tohoto hlediska a v tom období poněkud skřípalo.

Které ze svých rolí, jež jste za tři desetiletí v Ostravě ztvárnila, považujete za přelomové nebo dokonce osudové?

To je těžké. Určitě mi seděl velmi dobře český repertoár (Mařenka, Vendulka, Rusalka, Jenůfa, Káťa Kabanová). Jistý přelom přišel s první světovou rolí zpívanou v originále, jíž byla Čo-Čo-San v Madama Butterfly, následovaly Violetta, Mimi, Desdemona, Elisabetta, Liu a další. Italský repertoár zpívaný v italštině dal mém hlasu a způsobu interpretace mnoho dobrých impulzů, které podporovaly jeho rozvoj.

Nelze se divit, že jako rodilé Moravance je vám blízký Leoš Janáček…

Mí rodiče pocházejí z vesničky od Litomyšle, takže z Čech. Já se cítím Moravankou, ale nezdá se mi to nějak podstatné. Je pro mne však nepochopitelné, že Janáčkovi ještě stále více rozumějí ve světě než u nás.

Janáčka jste představila i Japoncům. Jak k janáčkovské invazi do Japonska došlo?

Před lety odjela hrstka českých sólistů s režisérem Martinem Otavou do Tokia, kde spolu s Tokijskou filharmonií a ostatními japonskými umělci nastudovali japonskou premiéru Lišky Bystroušky. Bylo úchvatné sledovat postupný přerod japonských hudebníků během zkoušek v janáčkovské fanoušky.

Už patnáct let učíte zpěv na konzervatoři a na Ostravské univerzitě. Co je podle vás pro výuku mladých lidí – kromě kultivace talentu – nejdůležitější?

Samotná kultivace talentu je mnohdy proces nadlidský. Opravdový talent, to není pouze hlas a hudební cítění. To musí být obrovské zanícení pro obor, pracovitost, trpělivost, odpovědnost, pokora, ale také zdravá míra sebevědomí, herecké schopnosti a mnoho dalších vlastností.

Milan Švihálek, publicista

Foto Martin Straka

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 17. 8.


Revival aneb Jak se vrátit na pódium
  Revival aneb ...
  Dívejte se
  Finální akordy našich životů
  Finální akordy našich životů
  
Navštivte
  Reportér přírody Oldřich Unger
  Reportér přírody Oldřich Unger
  
Téma