|
Zvonky
štěstí
Odpoledne v tom strašlivém
horku v zahradní restauraci vůbec nikdo nebyl. Mouchy kamsi
zalezly a ani letadlům se z nedaleké letištní plochy nejspíš
nechtělo vzlétat. Třicet osm si člověk občas naměří při
chřipce, ale ve stínu lípy? Posadil jsem se ke stolku,
objednal si cokoli s ledem a teprve potom jsem zjistil, že
bzučení toho dne přece jen nebudu ušetřen. „Zpívám rád a je
to na mně doufám znát,“ ozvalo se z reproduktoru nade mnou.
„Zpívám rád, a to je právě báječné...“
Jsem povoláním písničkář a
profesionální deformace mi nedovoluje neposlouchat, když
kdokoli začne poblíž mě zpívat. Pokaždé, jakmile někdo
spustí, očekávám v textu myšlenku, názor, vyjádření pocitu,
který mi zpěvák potřebuje sdělit. Proč by to jinak někdo
psal nebo zpíval? Vím, že může existovat i jiný důvod –
dotyčný prostě nechce zpívat jen lalala, potřebuje k notám i
nějaké jiné slabiky. Ne zrovna hned myšlenky či pocity,
stačí alespoň něco – vyplněná křížovka dlouhých a krátkých
slabik, a když je nejhůř, jde to klidně i bez tajenky. Ještě
lepší než myšlenka je slogan, ten přece prodává...
Často trpím téměř fyzicky.
Jako teď v zahradní restauraci, když mi zpěvák sděluje:
„Častokrát, když celý kraj šel v písních spát, zvonky štěstí
já slyším v dálce znít a hrát.“ To je fakt horší než to
vedro! Samozřejmě, ať si každý poslouchá, co chce, to ano,
ale ať si také neposlouchá, co nechce! Když jsem však
požádal číšnici, jestli by to nemohla vypnout, řekla, že to
nejde. „Ale vždyť tu sedím úplně sám,“ snažil jsem se ji
přesvědčit logickými argumenty. „My to musíme mít puštěné, i
kdyby tu neseděl vůbec nikdo,“ zpražila mě.
Druhý den popolezla rtuť na
teploměru ještě výš a vzduch, hmyz, letadla i ptáci se ani
nehnuli. Také já jako bych se připekl k židli – seděl jsem
totiž v téže restauraci, ovšem tentokrát se svým synkem. Teď
tu nic nehrálo, avšak zdálo se, že personál následoval
mouchy a rovněž někam zalezl. Měli jsme žízeň. Synek je taky
muzikant, skládá písničky, vydává desky. Vyprávěl jsem mu
včerejší příhodu a mimo jiné jsem prohlásil, že už mě ta
komerce obtěžuje.
„Proč ti vadí, že je něco
komerční?“ povídá mi. „Copak něco, co se dobře prodává, musí
bejt zákonitě špatný?“
„To rozhodně ne,“ zkusil
jsem to z posledních sil nějak vysvětlit. „Samozřejmě že je
dobře, když se hudba prodává a šíří, ale to označení komerce
pro nás vždycky znamenalo, že zkrátka nejde o dílo, které by
umělec musel vytvořit z vlastní potřeby, i kdyby na sůl
nebylo, ale že z tohohle ta touha po penězích čouhá jako
sláma z bot a...“
„Poslouchám a chvěje se mi
trémou hlas, zvonky štěstí já slyším zpívat v každém z nás,“
zaburácelo nám v tom okamžiku nad hlavou a vzápětí se
odkudsi vynořila i ta včerejší číšnice.
Možná by měl někdo
navrhnout, aby se česká pop-music zakázala ve veřejných
prostorách stejně jako kouření...
Jan Burian, písničkář a spisovatel |