www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 35 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvkyní.
s Evou Dřízgovou-Jirušovou.


 

 

 


 

 

 

 


Přemysl Hnilička, publicista

„Proč jsi na mě nepočkal?“

V posledních letech se hodně mluvilo o románu Martina Reinera Básník, věnovaném Ivanu Blatnému, podivuhodné osobnosti, která své mládí prožila v bohémském Brně a také v kontaktu s dalším pozoruhodným básníkem Jiřím Ortenem. Po roce 1948 byl Blatný komunistickým vedením vyslán jako člen tříčlenné oficiální delegace Syndikátu československých spisovatelů do Londýna, odkud se již nevrátil. V zahraničí však nemohl obstát: neuměl jazyk a z domova nebyl zvyklý pracovat. Od roku 1954 byl umístěn v Claybury Hospital v Essexu. V psychiatrické léčebně pak s diagnózou paranoidní schizofrenie  prožil většinu svého života.

Reiner s Básníkem vyhrál anketu Lidových novin Kniha roku, získal Cenu Josefa Škvoreckého i Magnesii Literu. Je tedy jen logické, že právě Reinera oslovil dramaturg brněnského studia Ludvík Němec, když připravoval rozhlasové pásmo Přítel je kdesi tam... o podivuhodném vztahu básníků Blatného a Ortena. V premiéře je vysílala Vltava v neděli 2. srpna v rámci cyklu Schůzky s literaturou.

Zobrazit toto přátelství, jež mělo být korunováno plánovanou společnou sebevraždou, vyžaduje takt a jemné vedení pera. Reinerovi se to daří, je ostatně vyzbrojen dvacetiletým studiem tématu Blatný. Hodinové rozhlasové pásmo postavil na dvou kapitolách své knihy. Sledujeme tu vzepjaté mladické city, které mezi básníky panovaly, jejich lásky i zoufalství, zhlédnutí se v možnosti společné dobrovolné smrti... To vše bez hlomozného patosu, naopak – vše je podáno cudně, spíše šeptem než řinčivě na náměstí s bubnem.

„Proč jsi na mě nepočkal?“ Tak zněla věta, kterou Ivan Blatný nechal vytisknout na bílou stuhu pohřební kytice, již položil na hrob Jiřího Ortena. Ten zahynul v roce 1941 pod koly německého sanitního vozu. O rok dříve si Orten zapsal do deníku: „Milá knížko, prvně se s tebou dožívám jubilea… Pojď si slíbit, ode dneška za rok, když se zatím ty ani já nerozpadneme, pojď umřít velikým jedem.“

Radim Nejedlý, kterého jsme byli zvyklí vnímat především jako režiséra působivých a moderních rozhlasových dokumentů (za všechny jmenujme tituly Křižovatka: Dětské hřiště, Rudá kráska,  Zakázané ovoce nebo „hokejový dokument“ 7200), se posledních zhruba pět let profiluje také jako citlivý režisér literárních pásem. Svou schopnost převést do zvukové podoby často komplikované básnické texty a doprovodit je přiléhavým (či naopak působivě kontrastním) hudebním doprovodem prokázal v posledních letech v odvážně realizované Poctě Jacksonu Pollockovi (hudební kontrapunkt vytvořily skladby Milese Davise, svůj poslední recitátorský výkon tu podal herec Ondřej Mikulášek) či ve vynikajícím halasovsko-skácelovském Tak špatná pravda a tak krásná řeč. Reinerův text Přítel je kdesi tam... je přesně na hraně mezi dokumentem a literárním pásmem – a Nejedlému se dobře daří vyvažovat obě strany. Vedle již tradičně kvalitní hudební dramaturgie musíme ocenit i výtečné vedení herců (Jana Štvrtecká, Jiří Valůšek a Michal Isteník).


Revival aneb Jak se vrátit na pódium
  Revival aneb ...
  Dívejte se
  Finální akordy našich životů
  Finální akordy našich životů
  
Navštivte
  Reportér přírody Oldřich Unger
  Reportér přírody Oldřich Unger
  
Téma