www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 37 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vlastinou Svátkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Jak se chováme ke svým potomkům (a oni k nám)

Také u České televize pozorujeme při uvádění pořadů, že převažuje jakási sázka na jistotu – v hlavním vysílacím čase spoléhá na osvědčené tituly a vše dosud neprověřené, divácky náročnější odsouvá do pozdních, neřkuli půlnočních hodin. To platí též pro povídkový snímek Děti (pondělí 7. září, ČTart, 23.00). Jeho režisér Jaro Vojtek patří mezi oceňované slovenské dokumentaristy (Hranice, Cikáni jdou do voleb) a tímto počinem vstoupil do hrané tvorby.

Děti patří mezi nepochybně ambiciózní projekty slovenské kinematografie.

Společným rysem všech příběhů, vyprávěných věcně a bez sentimentu, se stává výrazný deziluzivní akcent, spojený s motivem selhávání či nemožnosti zajistit jakoukoli pozitivní změnu. Výmluvné je rovněž převažující sociální zázemí, které naznačuje spíše nouzi než nadbytek, i rozličná etnická příslušnost. Herecké pojetí postav včetně jim přisouzené mluvy vykazuje nespornou autenticitu.

V první povídce se rodiče – a zejména otec – marně snaží navázat kontakt s nedostupným niterným světem svého zřejmě autistického syna. V druhém příběhu, z valné části namluveném v romštině, spatříme mladičkého cikánského vězně, který znepokojen absencí dopisů od rodiny uprchne z pracovního nasazení, aby zjistil pravý stav věcí. Autoři poněkud monotónně (a také s odbočkami jako třeba v případě hrdinovy rozmluvy s vězeňským kaplanem, jenž tvrdí, že Bohu nezáleží na výsledku lidského jednání, nýbrž na upřímné snaze) zacílili zejména na jeho strastiplné putování zasněženými pustinami.

Třetí epizoda vypráví o zakřiknutém, pískavě mluvícím chlapci, jenž v sociálně i vztahově dysfunkční rodině přilne jedině ke žluté andulce jako jediné bytosti, k níž si vybuduje citový vztah – a právě o ni otčímovým přičiněním přijde. Zastihujeme jej při jízdách na kole, při roznášení letáků i ve škole, při lezení na vysoký komín, při účasti v ornitologické soutěži: odevšad na něj doléhá trýznivá osamělost, nepochopení či dokonce výsměch.

Závěrečný příspěvek prozrazuje, že téma dítěte se může vztahovat i na dospělou osobu, pečující o zestárlého otce. Protagonistkou vyprávění se tu stává bezradná, bolestně rozjitřená žena, která odešla od manžela poté, co si do bytu přivedl svou milenku. Melancholie evokující pocit zmarněného života právě zde prosvítá nejzřetelněji.

Děti patří mezi nepochybně ambiciózní projekty slovenské kinematografie. Režisér v nich osvědčil svou původní profesi, dokumentarizující prvky začlenil do výsledného pojednání, aniž by sebeméně rušily. Vojtek až uhrančivě prokreslil zázemí a dějiště jednotlivých příběhů, i když místy zápolil s inscenační rovinou. Každopádně však přináší výpověď mimořádně závažnou a oslovující.

Jan Jaroš, filmový publicista


Jak se chováme ke svým potomkům
  Jak se chováme ke svým...
  Dívejte se
  S legendami do světa klasiky i jazzu
  S legendami do světa klasiky...
  
Pořiďte si
  Stěhování kostela jako promarněná šance
  Stěhování kostela jako...
  
Téma