Stěhování kostela jako
promarněná šance
Když počátkem šedesátých let
padlo rozhodnutí vytěžit uhlí pod severočeským Mostem,
vypadalo to, že s celým městem vezme za své i tamní kostel
Nanebevzetí Panny Marie. Gotický chrám nakonec smutnému
osudu unikl – nebo spíš ujel. Technicky ojedinělá přeprava
kostela začala 15. září 1975. Událost připomene pořad
Historie Plus, který v sobotu 12. září ve 21.10 vysílá Český
rozhlas Plus.
Důvodem, proč kostel nebyl –
jako téměř celé město – odstřelen, byla historická hodnota
stavby, jejíž kořeny sahají do první čtvrtiny 16. století.
Chrám je dílem Jakuba Heilmanna, žáka Benedikta Rejta.
Úkol pro
Transferu
Ve hře bylo jedenáct
variant, jak památku zachránit, mezi nimi i jedna téměř
přízračná, podle níž měla důlní rypadla kostel obejít. Ten
by pak zůstal stát na vysokém pilíři zeminy uprostřed
obrovského dolu… Jinou variantou bylo rozřezání stavby na
menší díly a jejich složení na novém místě. Podobný postup
se osvědčil při přesunu egyptského chrámu Abú Simbel, jenž
musel ustoupit vodám Asuánské přehrady. Nejambicióznější byl
plán přepravit mostecký kostel na nové místo vcelku. Na
základě doporučení odborné komise zvolila vláda poslední
scénář – přesun. Realizací plánu, jehož náklady byly
odhadnuty na sto padesát milionů korun, byla pověřena
organizace ministerstva kultury Transfera. Se stěhováním tak
velké stavby však nebyla žádná zkušenost – známy byly pouze
přesuny výrazně menších staveb ve Francii a Anglii. Nalézt
odpovídající technické řešení tak trvalo několik let.
Obvyklý způsob přesunu
staveb pomocí válečků pohybujících se po pevném podkladu byl
zavržen ve prospěch metody, která využívala pružnou dráhu a
vozíky schopné vyrovnávat nerovnosti terénu. Reálnost řešení
si technici nejprve ověřili na rodinném domku ve
středočeském Klínci a na skladu chmele v Úštěku. Teprve
potom přišel na řadu Most.
Dva
centimetry za minutu
Po pečlivém archeologickém
průzkumu bylo z chrámu odstraněno všechno vnitřní vybavení a
pro jistotu snesena i věž. „Byla o hodně mladší než chrámová
loď, a především byla ve velmi špatném stavu. Hrozilo
nebezpečí, že při přesunu by se mohla zřítit a zničit zbytek
stavby,“ říká dnešní kastelánka mosteckého kostela Ludmila
Klimplová. Aby se chrám při přesunu nerozvalil, byl zvenčí i
zevnitř zpevněn mohutnou ocelovou konstrukcí a betonovým
prstencem.
V pondělí 15. září 1975
dopoledne byl deset tisíc tun vážící kostel i s podzemní
kryptou oddělen od základů a „naložen“ na transportní
zařízení – na třiapadesát podvozků, vyrobených pro tento
účel v plzeňské Škodovce. Vozíky byly vybaveny počítačově
řízeným hydraulickým mechanismem, který dokázal s
milimetrovou přesností vyrovnávat nerovnosti dráhy. Po dvou
týdnech, 30. září, se stavba dala do pohybu. Ačkoliv urazila
přes 841 metrů, půlkruhová kolejová dráha, po níž se
pohybovala, měřila jen 160 metrů. Kolejnice bylo nutné za
kostelem vždy rozebrat a před ním opětovně složit. Nebylo
ale kam spěchat, průměrná rychlost se pohybovala od dvou do
tří centimetrů za minutu. Na své současné místo v sousedství
barokního špitálu s kostelem Svatého ducha (jedné z nemnoha
budov, které zůstaly z původního Mostu) šedesát metrů dlouhý
a více než třicet metrů vysoký děkanský chrám doputoval po
dvaceti sedmi dnech. V pohybu byl pět set hodin a jednu
minutu.
Na místo, které bylo pro
kostel vyhrazeno – na prostranství mezi dnešním zimním
stadionem a obchodním centrem – stavba nikdy nedojela. Než
se stačil kostel přiblížit k místu definitivního usazení,
jiné stavební firmy přeťaly trasu přesunu kostela dopravním
koridorem pro rychlíkovou trať, rychlostní silnici a
inženýrské sítě. A tak kostel dnes stojí na severním okraji
nového Mostu.
Nezbytné stabilizační a
restaurátorské práce trvaly dlouho. Chrám byl veřejnosti
zpřístupněn až v listopadu 1988. Hned první den si ho
prohlédlo na pět tisíc lidí a byli mezi nimi i mnozí původní
němečtí obyvatelé Mostu. Kostel směl připomínat jen
vzhledem, zařízen a prezentován byl jako výstavní prostor.
Až po roce 1989 byl do interiéru vrácen původní, sedmnáct
metrů vysoký barokní oltář a kostel byl znovu vysvěcen. V
únoru 2010 pak byl zařazen na seznam národních kulturních
památek a postupně se do něj vrátila i zrestaurovaná
vitrážová okna, která byla během přesunu vyjmuta.
Výkladní
skříň normalizace
Přeložení kostela
Nanebevzetí Panny Marie bylo unikátní technickou operací,
která nemá v rámci České republiky obdoby. Nejtěžší vcelku
přenesenou stavbou na světě však už mostecký kostel není –
přestože jsou o tom mnozí obyvatelé Mostu přesvědčeni. V
listopadu 2004 jej totiž podle Guinessovy knihy rekordů
trumfnul přesun budovy v čínském městě Wu-čou, která vážila
patnáct tisíc sto čtyřicet tun.
Česká metoda přepravy
objektů pomocí podvozků pohybujících se po pružné dráze byla
využita ještě několikrát, ale nikdy se pak už nejednalo o
tak velké stavby. Výjimkou měl být přesun terminálu letiště
Šeremetěvo v Moskvě, avšak v jeho případě zůstalo pouze u
plánů. „Z tohoto pohledu byl přesun mosteckého kostela
promarněnou příležitostí. Je také nepochopitelné, že ani
jeden z třiapadesáti unikátních podvozků, po kterých kostel
jel, se nezachoval například v Národním technickém muzeu.
Všechny skončily po letech rezavé ve šrotu v Německé
spolkové republice,“ říká smutně historik Ludvík Losos.
Ještě dlouhá léta se
debatovalo o smyslu celé akce v souvislosti s vysokými
náklady na stěhování kostela. V roce 1970 – tedy v době, kdy
už vláda o stěhování kostela rozhodla – přijal krajský výbor
komunistické strany v Ústí nad Labem usnesení o okamžitém
zastavení projektu přesunu kostela, který byl podle něj
mrháním penězi pracujících. Málem prý se celá akce
zastavila, ale nakonec ji doporučil i jakýsi „odborník ze
Sovětského svazu“. Když se po roce 1990 rozproudila otevřená
diskuse, hájili příznivci kostela jeho transfer tím, že jen
prvomájová výzdoba Prahy stála každý rok dvě stě milionů.
Pravdou je, že kvůli těžbě hnědého uhlí zanikly stovky
jiných památek a přesun mosteckého kostela se stal především
„výkladní skříní“ normalizačního režimu, pomyslnou reklamou
na údajnou péči socialistického státu o památky.
Dobové zápisy v mostecké
kronice, tehdejší Rozhlasové noviny i dnešní názory
odborníků na stěhování kostela připomene na vlnách Českého
rozhlasu Plus pořad Historie Plus.
David Hertl, redaktor
ČRo Plus
Foto
Vilém Vodrážka a archiv |