www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 37 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vlastinou Svátkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 



Náprava světa vede do slepé uličky

Woody Allen (jenž počátkem prosince oslaví požehnané osmdesátiny) se již dávno zařadil mezi žijící klasiky. A stále dokáže – často na hořkohumorné struně – rozvíjet svá oblíbená témata, zvláště počínání citově dysfunkčních, v lepším případě „jen“ neurotických lidí. Dokázal však úžasně pobavit i lehkonoze mordýřskými historkami – Výstřely na Broadwayi, Tajemnou vraždou na Manhattanu, z posledních let Sólokaprem. Letos k nim přidává Iracionálního muže.

Abe Lucas (Joaquin Phoenix) vyhořel, studentka Jill (Emma Stone) se zamilovala…

Uznávaný profesor filozofie Abe Lucas (Joaquin Phoenix) je sice stále okouzlující a (též sexuálně) přitažlivý, avšak bez pochyb profesně vyhořel, když se svěřuje, že jej přestal bavit život, už ani ve své práci nenachází žádný smysl. A ani vyzývavý zájem usedlé kolegyně Rity (Parker Posey), ani příchylnost jím fascinované studentky Jill (Emma Stone) nezlomí vědátorovy pochyby a bezcílnou existenci.

Nabudí jej až umanuté rozhodnutí anonymně zjednat spravedlnost, když začne promýšlet likvidaci svévolně rozhodujícího soudce, jak vyplyne z náhodně vyslechnutého rozhovoru. Nikoli náhodně je v této souvislosti zmíněn i Dostojevskij, jenž už ve Zločinu a trestu zkoumal takto se projevující pocit mravní nadřazenosti, která se záhy změní v úpornou snahu vyhnout se za každou cenu dopadení. Až výsledek připomíná rekonstrukci bizarního případu z černé kroniky.

Iracionální muž je totiž plošší a méně nápaditý, snad též ztěžklejší nežli Allenova předešlá díla: jako kdyby se vytratily spontaneita a hravost, tolik sálající z dřívější tvorby, nahrazeny únavným řazením jednotlivých zápletek jedné za druhou. Ani herecky film nijak neohromuje, nejvíc spoléhá na verbální složku.

Povšimneme si, že vedle dialogických rozmluv režisér zapojil do vyprávění i vnitřní monology hlavních postav, avšak teprve v závěru vyjde najevo, že zatímco Lucas své rozvahy a komentáře proslovuje bezprostředně v toku příběhu, Jill se naopak svěřuje v časovém odstupu, až po rozuzlení celého příběhu. Jenže s tou časovou mimoběžností Allen nijak dál nepracuje, používá ji jen jako nenápadnou vypravěčskou libůstku.

Přes vznesené výhrady, vztažené jen k Allenově tvorbě, však Iracionální muž převyšuje běžnou hollywoodskou produkci, zabředlou do vypravěčsky okázalé dětinskosti.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Bioscop

Jak se chováme ke svým potomkům
  Jak se chováme ke svým...
  Dívejte se
  S legendami do světa klasiky i jazzu
  S legendami do světa klasiky...
  
Pořiďte si
  Stěhování kostela jako promarněná šance
  Stěhování kostela jako...
  
Téma