www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 39 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Pavlem Kosatíkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Jak v Le Havru skrýt uprchlíka

Finský režisér Aki Kaurismäki sotva mohl něco tušit o současných potížích s davy přistěhovalců, když se před pěti lety vypravil do Francie, neboť snímek Le Havre (úterý 22. září, ČTart 20.20) zcela zasadil do tamního prostředí – a přiblížil stejnojmenný přístav s jeho ponurostí, zavlhlými mlžnatými sceneriemi. André Wilms tu představuje starého čističe bot Marcela Marxe, dávno již zklidněného bouřliváka, jenž se ujme ilegálního černošského běžence Idrissu (Blondin Miguel) a rozhodne se jej schovávat před dotěrnou policií.

Kaurismäki si opět pohrává s prvky až okázalé dojemnosti, která se tají nejen za samotnými zápletkami, ale vězí už v počínání ústředních postav

V nepříliš legálním počínání mu pomáhá obrazně řečeno celá ulice, bodré a svérázné postavičky prodejců, kavárníků, které rády hudrají, špičkují se, ale přitom až dojemně drží pospolu. Dokonce i podezíravý policista se posléze ukáže být spíše jedním z nich nežli tvrdým mužem zákona. Jedině nenávistný soused (Jean-Pierre Léaud, známý i z Truffautových filmů) vytrvale rozsévá udání o skrývaném přistěhovalci, dokonce je ochoten zadržet ho osobně.

Režisér rozvíjí příběh ve dvou liniích – jedna se vztahuje k černošskému chlapci a zachycuje jak Marcelovo pátrání po chlapcových příbuzných, tak jeho snahu zajistit mu bezpečí, druhá se týká Marcelovy skromné a oddané ženy Arletty (Kati Outinenová), jež se jednoho dne v tichosti sbalí a odejde do nemocnice, aniž by komukoli prozradila, že je vážně nemocná.

Marcelovo někdy trochu bezradné a ostýchavé počínání vykazuje hodně melodramatických prvků, ale ještě zřetelnější je to u Arletty. Zejména v nakládání s její nemocí nacházíme jemně ironizující odstup od navozené poetiky, když zejména v závěru, již naznačujícímu tragické rozuzlení, dochází k nečekanému zvratu. Svůj podíl na lakonickém vzhledu nemocničního dění má také slavný mim Pierre Etaix coby stařičký ošetřující lékař.

Kaurismäki si opět pohrává s prvky až okázalé dojemnosti, která se tají nejen za samotnými zápletkami, ale vězí už v počínání ústředních postav. Obratně se pohybuje na hraně mezi navenek vážným vyprávěním a jeho láskyplným ironizováním – rozhodně si nelibuje v nějakém bezuzdném shazování navozovaných klišé, spíše je v pravý čas obratně pootočí, aby upozornil na jejich přítomnost.

Snadno rozpoznáme, že snímek niterně, jakoby podprahově navazuje na tradici laskavých clairovských obrázků, jakkoli se od nich liší mohutnější melancholií, zatímco vnějškově se připodobňuje k ponurému carnéovskému „černému poetismu“. Však také převažuje zúžené barevné spektrum, které upřednostňuje odstíny kolem špinavě žluté, zahnědlé a zašedlé barvy. Doufejme, že i tento rozměr dokáže televizní obrazovka zprostředkovat.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak v Le Havru skrýt...
  Dívejte se
 
  Hvězda opery i melodramu
  
Pořiďte si
 
  Jak dřysta Ostravak...
   Téma