|
Úvaha
nad památníkem
Stojím na Kampě před
Sovovými mlýny a zírám na výtvarné dílo Petra Motyčky a Dana
Trantiny věnované osmnáctiletému Hartmutu Tautzovi. Po
maturitě v tehdejší NDR chtěl studovat hudbu, ale z
politických důvodů mu to nedovolili. O prázdninách se proto
rozhodl, že uteče přes Československo na Západ. A pár metrů
před rakouskými hranicemi ho roztrhali psi...
Kdysi ti z nás z Východu,
kteří měli více štěstí a přes hranice se na Západ dostali,
potřebovali pomoc. Často jí pak dokázali hojně využívat. Pak
se doba změnila a Češi už legálně a nadšeně vyráželi do
Evropy. Stanovali vedle campingu, ovšem chodili se mýt
dovnitř – a místní lidé jim to většinou ani neměli za zlé:
po všem tom totalitním utrpení přece nebudeme ty chudáky
sekýrovat...
Pak nastal čas, kdy Češi,
jak se tehdy říkalo, usilovali o vstup do Evropy. Někteří z
nás tam chtěli proto, že ve splynutí s evropskou
humanistickou tradicí a jejími ideály viděli svou budoucnost
kulturnější, lidštější a šťastnější, jiní jistě proto, že ve
zrušení hranic, podpisu výhodných ekonomických smluv a v
možnosti získat evropské peníze viděli příležitost ke
zvýšení životní úrovně. Podepsali jsme přístupové listiny,
odhlasovali si to referendem a najednou jsme „byli v
Evropě“. Rázem se však téměř přestalo mluvit o evropských
hodnotách duchovních, jako bychom je přejali automaticky,
jenže to žádný podpis na papíře nezařídí, ty věci jsou
složitější, jak říkával Jakeš. Dobře mířená propaganda nás
naučila nadávat na Evropskou unii a zároveň si nevšímat
toho, kam miliardy, které nám posílá, mizí. Zanedlouho
jakási matka v televizi, a na ten zážitek nemohu zapomenout,
beze studu pravila: „Nechceme, aby si ty cizí děti hrály na
našem hřišti!“ Myslela tím potomky uprchlíků, kteří u nás
hledali pomoc.
Nyní tedy ten, jehož jméno
se stydím vyslovit, organizuje petice na ochranu
nedotknutelnosti našich hranic a jeho kumpán z Hradu by
nejspíš nechal do uprchlíků střílet. Co se to s námi stalo,
že jsme ochotni to nejen tolerovat, ale dokonce podporovat?
Náš pohled na uprchlíky je
zřejmě ovlivněn donebevolající nevědomostí. Veřejnoprávní
televize sice vysílá jeden „cestovatelský“ film za druhým,
ale o skutečném životě a problémech ve světě informuje skoro
s ostychem a jen na kanálech, na které vyznavači „zábavných
show“ a pamětnických estrád nepřepínají. Válečné uprchlíky a
muslimy si pak logicky pleteme s teroristy, takže se ve
výsledku třeseme strachy před každým, kdo nejí knedlíky, a
co hůř, ani se za to nestydíme. Jak je možné, že na Islandu,
který má méně obyvatel než Brno, se našlo několik tisíc lidí
ochotných zaplatit uprchlíkům letenku na ostrov, ubytovat je
u sebe doma a poskytnout jim pomoc, zatímco skoro polovina
našeho desetimilionového národa prý soudí, že těch tisíc pět
set lidí, které bychom měli do dvou let přijmout, je moc?
Rakušané vítali v dešti utrmácené běžence potleskem a nával
dobrovolníků musel usměrňovat megafon, Německo pak vlakům s
uprchlíky otevřelo hranice, zatímco Čechům by údajně
nevadilo, kdyby se znovu zavedly pohraniční kontroly.
Nejvyšší ústavní činitelé přitom s úlevou informují, že
skoro nikdo z těch pár desítek běženců, které jsme
„izolovali“ za dráty, u nás fakt zůstat nechce... Nejsme
národ cyniků a sobců, když je někde přírodní katastrofa,
pomáháme rádi, tak proč nám nedochází, že uprchlická krize
je jakousi vývojkou, v níž stále jasněji vyvstává selhání
českých politiků a intelektuálů, naše latentní lenost,
zbabělost, nevíra? Že problém máme my a že bychom měli hodně
rychle začít přemýšlet, v jakém světě chceme žít a jak si ho
zařídíme?
Přemýšlím, co by si o tom
myslel Hartmut, kdyby byl naživu.
Jan Burian, písničkář a spisovatel |