|
Dalibor hrdinský (a tragický)
z Londýna
Poslední říjnová sobota
patří večer na Vltavě vzácnému hudebnímu záznamu. Běžně
nedostupný snímek poskytl Českému rozhlasu k jednomu
odvysílání (v sobotu 26. září v 19.30) Britský rozhlas BBC.
Je na něm Smetanova opera Dalibor, jak ji koncertně provedl
2. května letošního roku v londýnském sále Barbican Jiří
Bělohlávek. Prosadil dílo, v cizině málo uváděné, do
abonentní řady Symfonického orchestru BBC, jehož byl do roku
2012 šéfdirigentem. Romantická opera o třech dějstvích na
německé libreto Josefa Wenziga se hraje v českém překladu
Ervína Špindlera.
Poprvé byla uvedena 16.
května 1868 v Novoměstském divadle v Praze při příležitosti
položení základního kamene Národního divadla, a to pod
autorovou taktovkou. Jde o hrdinský (a tragický) příběh o
mstě, přátelství, lásce a rytířské cti, odehrávající se ve
středověku v pražských kulisách, o legendu a současně o
velké milostné drama i o apoteózu svobody a práva.
Jiří Bělohlávek během let,
kdy působil v Londýně, provedl takto koncertně již několik
českých oper, mimo jiné Smetanovu Prodanou nevěstu, Janáčkův
Osud nebo Juliettu Bohuslava Martinů. Vždy s velkým ohlasem
– nejen za uměleckou a interpretační úroveň, ale také za
svou dramaturgii. Ta se ostatně jako nevšední projevovala i
v symfonickém repertoáru. V nepřeháněném množství, ale
soustavně přinášel orchestru a jeho publiku vedle světové a
britské hudby také český repertoár a byl za to chválen
vedením tělesa i kritikou. V Londýně byl jednoznačným
ambasadorem hudebního umění své země.
Pro operu Dalibor přizval
Jiří Bělohlávek české pěvce. V titulní roli rytíře Dalibora
se v Londýně představil tenorista Richard Samek, jeho
protihráčkou byla v úloze Milady sopranistka Dana Burešová.
Dále zpívali Alžběta Poláčková, Ivan Kusnjer, Aleš Voráček,
Jan Šťáva a Svatopluk Sem. Ohlas v tisku v britské metropoli
byl mimořádně příznivý. Za povšimnutí stojí, že autoři
reflexí neopomněli zdůraznit příbuznost námětu s
Beethovenovu operou Fidelio – i tam proniká milující žena v
přestrojení do vězení, aby napomohla útěku vězněného muže.
Oproti vídeňskému dílu ovšem Smetanův Dalibor končí smrtí
obou protagonistů…
Petr Veber, redaktor
ČRo Vltava
|