|
Milan
Šmíd, mediální analytik
Síla a
slabost mediálních obrazů
Na mořské pláži leží
bezvládné tělo tříletého kurdského chlapce Ajlana, obličej
zabořený do písku. Na další fotografii pak jeho tělíčko drží
v náručí turecký policista. Tyto fotografie se ve čtvrtek 3.
září objevily na titulních stránkách předních světových
deníků, oblétly celý svět. Obraz mrtvého Ajlana se okamžitě
stal symbolem uprchlické krize, exodu tisíců běženců, kteří
se pokoušejí dostat přes Středozemní moře do Evropy. Ani
stovky utonulých obětí z převržených člunů u libyjských
břehů, ani tragédie jedenasedmdesáti běženců udušených v
mrazírenské dodávce při cestě po Maďarsku nevyvolaly takovou
odezvu v médiích a u mnoha politiků, kteří cítili povinnost
vyslovit svou lítost nad zmařeným dětským životem.
Je možné a pravděpodobné, že
právě tato fotografie se stane dominantním mediálním obrazem
událostí léta roku 2015, kdy se do Evropy valily vlny
migrantů z jihu. Možná se dostane do galerie jiných
fotografií a obrazů, které se staly symbolem událostí let
minulých. Patří mezi ně obraz východoněmeckého vojáka, jak
odhazuje zbraň a na poslední chvíli přeskakuje ostnatý drát
směrem do západního Berlína při stavbě berlínské zdi v roce
1961. Odklon Američanů od podpory vietnamské války bude
provždy spojován s fotografií běžící a plačící vietnamské
holčičky Kim Phuc popálené napalmem. Obraz muže, který se
postavil do cesty řadě tanků, se často připomíná při zmínce
o událostech na pekingském náměstí Tiananmen v roce 1989. U
nás je listopad 1989 svázán s obrazem Václava Havla
řečnícího z balkonu budovy Melantrich na Václavském náměstí.
V příkladech by se dalo pokračovat.
To, co mají tyto fotografie
společné, je emocionální náboj, který nenechává jejich
diváky lhostejnými. Možná také proto, že se u nich ve
zkratce propojuje dějinná událost s lidským osudem, do jehož
pocitů se ten, který si obrazy prohlíží, dokáže vcítit. A
tak se takové fotografie stávají symbolem, který v nás
utváří představu o historickém dění, jehož složitost převádí
do zjednodušené ikonické a zároveň i poněkud mytické podoby.
Tato podoba nemusí být vždy
historicky věrná. Naopak, při bližším zkoumání někdy
zjišťujeme, že vznik takových obrazů se odvíjel od příběhů,
které nebyly v centru hlavních událostí. Masakr na Tiananmen
se neodehrál před objektivem zahraničního reportéra, ale ve
večerních a nočních hodinách, kdy hořely ohně a tanky se
valily přes lidské barikády. Malou Kim Phuc nesežehli
napalmem Američané, ale jihovietnamský pilot, který omylem
část svého ohnivého nákladu namísto do džungle svrhl na
zvědavé děti. Rovněž představa, že berlínskou zeď zbořili
nespokojení občané bušící kladívky do betonu, jak se často
ukazuje v archivních dokumentech, neodpovídá realitě. Ovšem
to nic nemění na tom, že uvedené fotografie bez ohledu na
okolnosti svého vzniku začaly žít vlastním životem, přijali
jsme je jako obrazovou zkratku, staly se součástí našeho
vnímání dějin a událostí.
Zda se podobným trvalým
symbolem stane i fotografie malého Ajlana, ukáže budoucnost.
Je možné, že postupně bude zapomenuta v záplavě dalších
mediálních obrazů migrační krize. Zatím se však vryla do
paměti médií více než záběry přeplněných lodí a lidí
překonávajících ploty, zahýbala veřejným míněním. Agenturní
zprávy uvádějí, že po 3. září v západní Evropě vzrostl počet
dobročinných příspěvků na pomoc uprchlíkům, nepřátelské
klima proti jejich příchodu se oslabilo, naopak fronta
solidarity posílila.
Přes emocionální sílu podobných mediálních obrazů bychom
však neměli ztratit ze zřetele, že se jedná, jak Marshall
McLuhan ve své knize Understanding media uvádí, o
„okamžitou, instantní vizi komplexního procesu probíhajícího
obvykle v delším časovém období“. Jsou tedy jistým
zjednodušením, zkratkou, nikoli obrazem celého komplexního
procesu. Skutečnost, že tyto symbolické mediální obrazy se
stávají trvalou součástí historické paměti naší televizní
civilizace, by nás nemělo osvobozovat od povinnosti nahlížet
za kulisy těchto stereotypů, které produkuje současně
převládající ikonická kultura. Abychom se dobrali pravdy o
povaze událostí letošní léta, o počtech, složení, motivech a
osudech uprchlíků mířících do Evropy, měli bychom si
vzpomenout na to, že existuje také kultura alfabetická,
přenášející nejen symbolické, ale také věcné informace. |