www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 40 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Kateřinou Kněžíkovou.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Co proroci uměli a umělci prorokovali

Kdo byl dřív, umělec, nebo prorok? Výstava v pražském Veletržním paláci (otevřena je do 18. října) nedává jasnou odpověď, nesoutěží. Říká ale důležitější věc: Umění by mělo něco říkat, sledovat myšlenku, vizi, prostě být obsahové bez ohledu na výraz.

Joseph Beyus: Revoluce jsme my (1972)      Friedrich Schröder-Sonnenstern: Wellodistanzismus Meta (Physik) mit dem Hahn (1952)

Tak se mohly pod jednou střechou, pod jednou hlavičkou sejít tak různé tvůrčí osobnosti jako Schiele a Beuys, Kupka nebo Hundertwasser, Diefenbach a Vogeler. Celkem jich je v galerii čtrnáct, přičemž časový rámec jejich dostaveníčka dávají roky 1872 a 1972. Průvodní leták anoncuje na tři sta padesát vystavených děl, ovšem těžiště výstavy je v dokumentaci, klasických pláten je tu zhruba čtvrtina. Ale o to nejde. Jde o jasný a nosný koncept, který funguje, přestože výstava se omezuje na německojazyčnou oblast. Premiéru měla letos na jaře ve Frankfurtu nad Mohanem.

Vidění a hitlerjugend

Proč závěrem rok 1972, je zřejmé. Šedesátá léta minulého století byla ve světovém umění poslední dekádou, kdy se dělo něco nového, pak už se jenom postmoderně recyklovalo. Ale proč úvodem rok 1872? Tehdy přijali Karla Wilhelma Diefenbacha na mnichovskou akademii. Měl talent a brzy uspěl. O dekádu později ale zažil zjevení, které mu radikálně přesměrovalo život – vyrazil změnit svět pod praporem naturismu a pacifismu. V jeho stopách vyšli brzy další „bosonozí“: Gusto Gräser, Gustav Nagel, Friedrich Muck-Lamberty, Ludwig Christian Haeusser. Jejich víra v lepší zítřky měla většinou křesťanský kořen, ale míchaly se do ní i vlivy jiných náboženství, třeba buddhismu, jak svědčí lotosový květ, který se objevuje na několika plátnech. František Kupka pak obrazem Cesta ticha (1903) naznačil alianci s božstvy ještě daleko staršími a temnějšími, třeba staroegyptskými.

Učitelé měli samozřejmě své žáky. Zatímco první sledovali spíš náboženskou dimenzi, druzí šli cestou sociální revoluce. Ne každý se jako prorok úplně vyvedl. Třeba Heinrich Vogeler propadl na čas leninismu. Jörg Immendorff onemocněl maoismem. Ostatně jeho učitel Beuys byl za války členem Hitlerjugend. Podobně Hundertwasser. Jejich boje pod hlavičkou „sociální plastiky“ nebo ekologické architektury tím trochu ztrácejí kredit. Jako by se tihle proroci potřebovali vykoupit především sami ze svých hříchů. Jako by žádali svým dílem o odpuštění. Ostatně ani Diefenbach, který to celé spustil, nebyl čistý ideál: spekuluje se, že vidění k němu přišlo v důsledku osobnostní proměny, kterou prodělal po drastické léčbě syfilidy.

Co je nejdůležitější

Pokud ale necháme „proroctví“ a životní peripetie na pokoji, zůstanou ve většině případů neobyčejně silná, průrazná díla, mnohdy vlastně definující styl – viz Kupka v abstrakci, Schiele v expresionismu. Podobně mají své kvality Diefenbachovy nebo Höppenerovy příspěvky k výtvarnému symbolismu, Baaderova koketerie s dada nebo Schröder-Sonnensternovy práce v linii art brut; jeho napůl satiry, napůl vize jsou zřejmě největším objevem pražské výstavy. Nakonec i Gräser, Nagel, Muck-Lamberty a Haeusser se dají číst jako umělci. Jejich prorocké tažení, které je na výstavě vydatně zdokumentováno mimo jiné ve fotografii, fungovalo vlastně jako umělecká akce nebo happening svého druhu.

Výstavu Umělci a proroci je dobré vidět z několika důvodů. Za prvé: Ukazuje, že v každé angažovanosti je negativní potenciál, který může skončit genocidou; a je jedno, jestli pod rudým, nebo hnědým praporem. Za druhé: Ukazuje, že motivace proroků k tomu, aby šli volat po lepším člověku a šťastných zítřcích, můžou být opravdu jakékoli. A za třetí: Ukazuje, že výrazný umělec je prorokem, aniž by musel svoje prorokování tematizovat.

Je jasné, co z toho je nejdůležitější.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Zprávy o stavu demokracie
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Co měl na mysli Leonardo?
  
Dívejte se
 
  Protektorátní Prahou...
   Nalaďte si