|
Plné
kapsy Morrisona
Knih o jedné z nejuctívanějších ikon rockové hudby dvacátého
století, Jimu Morrisonovi, bylo napsáno víc než dost a jedna
z nich, kvalitní biografie Nikdo to tu nepřežije od Jerryho
Hopkinse a Daniela Sugermana, se v první polovině devadesátých
let těšila zvláštní oblibě také u českých čtenářů. Právě tato
kniha ostatně inspirovala režiséra Olivera Stonea k natočení
filmového bestselleru, jenž nahrávky Morrisonovy kapely The
Doors dvacet let po jejím rozpadu opět vrátil na přední příčky
žebříčků nejprodávanější hudby.
The Doors jsou výtečným obchodním artiklem dodnes – v živé
paměti jsou nedávné tahanice bývalých členů skupiny a
Morrisonových pozůstalých, k nimž došlo poté, co byla formace
na čas exhumována pod názvem The Doors of 21st Century a se
zpěvákem Ianem Astburym na postu frontmana. Legenda o
nepokojném lampasáckém synkovi, který v druhé polovině
šedesátých let budil rozruch kdekoli se objevil, zkrátka
funguje i sedmatřicet let poté, co Morrison – údajně
předávkovaný kokainem – naposledy vydechl ve vaně pronajatého
pařížského bytu.
Brněnské nakladatelství B4U Publishing nyní v překladu Barbary
Kučové vydává nejnovější Morrisonův životopis z pera hudebního
novináře a kurátora rokenrolového muzea v Clevelandu Jamese
Henkeho. Solidní žurnalistická práce, vcelku podrobně mapující
sedmadvacet let zpěvákova života, ale není tím hlavním
důvodem, proč se titul v množství obdobných publikací
neztratí. Henkeho knihu činí výjimečnou exkluzivní vzhled,
řada kvalitních fotografií a zvláště její nevšední příloha.
Rodiče
zpěváka před časem věnovali clevelandské instituci sbírku
dokumentů vztahujících se k Jimovu dětství, od jeho
literárních prvotin po školní vysvědčení. Další materiály,
včetně Morrisonových vlastnoručních poznámek, textů písní,
výtvarných skic, dopisů, ale i přetisků novinových rozhovorů
či koncertních programů, shromáždil sám Henke a ve spolupráci
s grafikem je ve velmi věrných kopiích uložil do jakýchsi
papírových kapes rozesetých po jednotlivých stránkách knihy.
Poctivý pokus o interpretaci Morrisonovy komplikované
osobnosti tak můžeme konfrontovat se zažloutlými sešitovými
náčrty jeho posledních básní, proškrtaným textem k hitu Riders
On The Storm nebo třeba s pohlednicí z Maroka zaslanou
osobnímu právníkovi. Příležitost pro fetišisty, ale hlavně pro
ty, kteří chtějí vědět víc.
Milan Šefl |