Číslo 52 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Luďkem Munzarem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Luděk Munzar, herec

V jednom rozhovoru jste svou nejhezčí vzpomínku na dětství spojoval právě s rozhlasem. Vyprávěl jste o tom, jak chvíle strávené při poslechu krystalky pro vás znamenaly okamžiky rodinné pohody…

S tou pohodou to nebylo tak jednoduché. Naše rodina byla dost chudá a tak jsme na rádio dlouho neměli peníze. První přijímač nám koupil strýček, a to bylo až po měnové reformě. V dětství jsem rádio poslouchal u dědečka a babičky, ti měli dvoulampovku Telefunken. Z ní na mě promlouval hlas sportovního komentátora Josefa Laufera, rád jsem poslouchal nedělní pohádky. A pak se mi vybavují také břeskné výkřiky, povely a hysterické řvaní Adolfa Hitlera, které znělo z rozhlasu, když jsem byl jsem malý kluk – narodil jsem se v roce 1933. Vůbec jsem tomu nerozuměl, jen jsem tušil, že se blíží válka. Když už jsem chodil do školy, vyrobil jsem si krystalku. Můj strýček, moc šikovný kutil, vlastnil sluchátka a ty mi půjčoval. Já je dal na talíř, celá rodina se sesedla kolem nich a poslouchali jsme. Ta jistá intimita, kterou jsem při poslechu zažíval, mě pak provázela i v dobách, kdy jsem v rozhlase začal pracovat jako herec. Ve studiu jsem si vždycky zhasnul hlavní světlo a rozsvítil malou lampičku. Navozoval jsem si představu té blízkosti s posluchačem, kterou jsem pociťoval v souvislosti s rozhlasem v dětství.

Vzpomenete si, kdy jste stál před mikrofonem poprvé?

Na podzim v roce 1952. Točili jsme literárně-publicistickou montáž o Vyšehradských jezdcích. Mým partnerem byl František Kreuzman a můj první honorář činil čtyřicet osm korun šedesát. To si pamatuju do dneška.

Jedna z nejstarších nahrávek s vámi, kterou je možno najít v rozhlasovém archívu, je převzatá inscenace Čapkovy Bílé nemoci z Národního divadla z roku 1958. Hrál jste roli novináře. Do Národního divadla vás přivedl Alfréd Radok, je to tak?

Ano. Vlastně mi tu nabídku tlumočil Miloš Forman, který dělal Radokovi asistenta při natáčení filmu Dědeček automobil, kde jsem hrál Frantíka. Ale já odmítnul. Připadalo mi jako příliš velká troufalost, abych rovnou ze školy šel do divadla, které odjakživa bylo – nevím, jak je tomu dneska, ale já to tak cítil – metou českých herců. Režisér Radok se na mě za to tehdy dost zlobil.

Uběhla ale jen jedna sezóna, jako šéf činohry Národního divadla nastupoval Otomar Krejča a nabídku angažmá zopakoval. Tehdy jste už neodolal...

Nejprve jsem dostal roli ve hře Zlatý kočár, kterou režíroval Alfréd Radok, alternoval jsem se Slávkem Sejkem. Pak se začal zkoušet Osbornův Komik. To už jsem byl řádným členem souboru. Nastoupil jsem na podzim roku 1957, o čtrnáct dní dřív než Radovan Lukavský.

Dědeček automobil, při jehož natáčení jste se setkal s Alfrédem Radokem, byl váš první film?

Ne, první byl Dalibor v režii pana Kršky. Došlo k tomu tak, že jsem jel dělat kamerové zkoušky do komparsu, který měl v opeře představovat prostý lid. Byl jsem kluk z venkova, neznal jsem Prahu, strastiplně jsem se probojoval na Barrandov, tam mi dali kostým a poslali mě do maskérny, kde se mě ujal maskér Milan Jandera. Tehdy jsem netušil, že se s ním ještě mnohokrát setkám, že mi bude dělat složité masky, například Leoše Janáčka ve filmu Lev s bílou hřívou nebo Jakuba skláře. Narazil mi paruku, které se říká „hund“, ani jsem se nestihnul podívat do zrcadla, brali nás jako na běžícím pásu. Když jsem se pak konečně uviděl, řekl jsem si, že ze mě filmový herec nikdy nebude a chtěl jsem jít domů. Jenže už mě volali do studia. Tam lidí jako na pouti, kamery, reflektory jako na hradecké přistávací dráze… Rozestavili nás a přišla Janička Rybářová – tehdejší idol, hvězda, která už měla za sebou Stříbrný vítr. Pustili playback, ona jako zpívala, procházela kolem nás komparsistů a u každého se zastavila. Když přišla ke mně a zpívala tak smutně, přišlo mi jí líto. Tak jsem se do toho vžil, že jsem ji vzal za ruku a pohladil jsem ji. Vtom se ozvalo Stop! Režisér Krška přišel ke mně, plesknul mě přes ruku a povídá: Nesahejte na ni! Tak skončila scéna a taky Munzarovo filmování. Říkal jsem si: No nic, budu zase chodit pást husy a štípat dříví, budu doma u maminky a stanu se pilotem, jak jsem vždycky chtěl… Sundal jsem kostým a paruku, s nikým jsem se nerozloučil a odešel jsem z ateliérů.

Takže vás do toho komparsu nevzali?

Do komparsu ne. Připsali pro mě němou roli panoše. Nejprve jsem si myslel, že je to nějaký žert. Nebyl. Najednou se ke mně chovali úplně jinak, vozili mě služebním autem, šili pro mě kostým… A při jedné kostýmní zkoušce mi Mistr Ferdinand Vácha, kostýmní výtvarník – byl to takový jemný člověk s jemnými gesty a šátečkem u krku – povídá: Mistře, nezlobte se, já vám to musím říct, já se tím hrozně trápím! Já jsem tak šťastný, že vám Václav dal tu roličku. Víte, já chci, abyste se to dozvěděl ode mě a ne od nikoho jiného. Když se v projekci promítaly ty kamerové zkoušky a objevila se vaše tvář, já jsem se bohužel nezdržel a řekl jsem: Václave, kde se ti podařilo najít něco tak ošššklivého? A z vás je takový půvabný pán! – Tak takhle začala moje filmová kariéra. S Krškou se pracovalo výborně. Nemohl jsem si přát lepší začátek.

Jitka Škápíková, redaktorka ČRo 2 – Praha

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 16. 12.



  Pes na kolečkách
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Plné kapsy Morrisona

   Pořiďte si
 
   Světoobčan starostmi,
   Čech jako člověk

  Téma